3.6

Arvtagerskan

En rik kvinna med alldagligt utseende och lite charm uppvaktas av en stilig yngling. Hennes omgivning med fadern misstänker att han är ute efter hennes pengar, men hon ser i honom allt det som hennes liv saknat. Filmen bygger på en roman av Henry James.

Originaltitel The Heiress
Regissör William Wyler
Manus Augustus Goetz, Ruth Goetz
Genre 40-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Olivia de Havilland, Montgomery Clift, Ralph Richardson, Miriam Hopkins, Vanessa Brown, Betty Linley, Ray Collins, Mona Freeman, Selena Royle

Ful_fisk
2015-04-22
Stark historia om en kvinna (Olivia de Havilland) som kämpar för att bli bortgift under 1800-talet. Hennes far fruktar dock att den enda friaren (Montgomery Clift) endast är ute efter hennes förmögenhet. Lysande skådespeleri, inte minst av de Havilland, vars karaktärsutveckling är ytterst hänförande.
2015-01-06
För den intresserade av det mänskliga psyket så finns det här mycket att gotta sig här. Vi får bl.a. ett far-dotter-förhållande av inte den mest välmående sorten och ett kärleksförhållande med romantik som döljer saker under den vackra ytan. Detta är en väldigt välspelad film i form av fina prestationer av främst Olivia de Havilland, Montgomery Clift och Ralph Richardson. Filmen är också sevärd tack vare att den fascinerar och intresserar i massor. Slutscenen är fantastisk!
Astrojacob
2012-10-17
"Revenge is a dish best served cold".? Magnifik scenförändring av en outstanding de Havilland i kanske sitt livs Oscarsbelönade roll. Tragisk kärlek i regi Wyler en filmisk fullträff med en absolut epic ending och magnifik slutscen, väl värd sin plats i Filmboken. Femma enkel.
kakbakarn
2012-04-06
de Havilland har varit så oerhört bedårande i de andra filmerna jag sett henne i att det är otroligt att hon kan framstå så alldaglig här. Mycket bra prestation! (Detta är alltså genuint positiv kritik, ingen sarkasm.) Filmen håller ständigt intresset uppe och känns hela tiden som en stark, fin trea. Tycker dock att det tragiska elementet gör att filmen till slut kravlar sig upp ännu ett snäpp.
#54
2010-08-17
Ännu en sevärd film av Wyler.
Semiramis
2009-11-28
Clift är som vanligt underbar. Filmen som helhet känns helt okej, men inte mer. Dock är slutet på något vis helt fantastiskt. En mycket stark trea får det bli.
haajen
2009-11-28
Som sagt, fantastiska skådisar och en Clift att dö för. Mycket tragisk historia som håller hela vägen. Fyran är stark.
seriost
2008-01-02
Monty är alltid Monty.
goeran
2007-10-20
För övrigt är det värt att notera att Olivia de Havilland välförtjänst fick en Oscar för sin insats i filmen.
goeran
2007-10-20
Ett säkert regisserat drama med imponerande skådespelarinsatser av Olivia de Havilland och Ralph Richardson. Men jag gillar också Miriam Hopkins i en framtrådande biroll.