3.4

As Far As My Feet Will Carry Me

Den tyske soldaten Clemens Forell tas till fånga och skickas till ett ryskt fångläger i Sibirien. Han lyckas fly och beger sig till fots mot hemlandet.

Originaltitel So weit die Füsse tragen
Regissör Hardy Martins
Manus Bastian Clevé, Hardy Martins, Bernd Schwamm
Genre 2000-tal, Drama, Krig
Skådespelare Bernhard Bettermann, Michael Mendl, Irina Pantaeva, Iris Böhm, Anatolij Kotenjov

KyLLo
2019-02-05
Det är som krigsfilm och överlevnadsfilm i ett. En stark, fängslande och tänkvärd film. Inte helseriös, men heller ingen bagatell. Inte en som grottar ned sig i problem och där allt går fel, men heller inte en sockersöt solskenshistoria. Inte förutsägbar, men heller inte helt överraskande. Just den där balansgången tycker jag hör till det unika. Den är även oväntat variationsrik, vilket bidrar till intresset. Från lugn och ensamhet till spänning och våld till humor och ironi. Allt finns här. Både kyla och värme. Olika människoliv, beteenden och känslor. Som tittare kan man vara med och tänka och tycka. Hur skulle du ha tänkt och handlat i samma situationer? Handlingen utspelar sig under lång tid, vilket förstås är svårt att förmedla på 158 minuter, men de har ändå hittat ett behagligt tempo genom hela filmen.
Kubrick
2014-05-08
Bra spännande, första halvan är bäst, sedan blir det lite sämre kvalitet på det hela.
kaustiksoda
2013-01-22
Första halvan vackert rå och hyfsat äkta. Andra halvan mycket svårköpt och sentimental.
averin
2011-12-16
Ibland helt magiskt, men tyvärr många scener som blir väldigt utdragna och gör att filmen går i vågor dess värre.
Strang3
2011-10-20
Offhollywood FTW

2011-09-23
Så speciell tycker jag inte att den var. Mediokert skådespel.
mammut
2011-06-28
Extremt bra film.
Mahlen
2007-06-23
Det här är en väldigt klassisk film tycker jag, som kan mäta sig med Stalingrad, Bron över floden Kwai och Massakern i Rom, även fast den är gjord flera årtionden senare. Underbart.
resistent
2004-12-11