As Tears Go By

Smågangstern Wah får en dag besök av sin kusin Ngor som blir tvungen att bo hos honom ett tag för att hon ska undersökas av en lungspecialist. Efter ett tag blir Wah kär i henne.

Originaltitel Wang Jiao ka men
Alternativ titel Wong gok ka moon
Regissör Wong Kar-wai
Manus Wong Kar-wai
Genre Action, Drama, 80-tal
Skådespelare Andy Lau, Maggie Cheung, Jacky Cheung, Alex Man, Ronald Wong, To-Hoi Kong, Ching Wai, Kau Lam, William Chang, Ang Wong

skinnyskaller
2013-08-28
Första halvan är riktigt övertygande. Neonljus, skuggiga bakgator, dimhöljda karaktärer och suggestiva synt-mattor. Sen faller storyn dessvärre rätt platt, även om slutet är något återförsäkrande. Snyggt foto rakt igenom och på det hela en lovande debut. 6.5/10
Sznax
2013-08-21
En stilig första halva med 80-tals neonljus och dimmiga lokaler. Ett vasst manus och lagom suddiga karaktärer gör att mixen av gangsterfilm och drama blir riktigt bra. Den andra halvan hackar betydligt mer. Manuset tappar fart och karaktärernas relationer tar inte fart på riktigt rätt sätt. Sekvenserna på ön skär sig lite väl mycket mot resten av filmen. Betyg 6.7
kakbakarn
2013-08-20
Filmen är förstås hysteriskt over the top på flera sätt - slow motion-sekvenserna, närbilderna, musiken, mycket av skådespelet - och storyn är ju redigt klyschig och banal. Men finns det inte en charm i allt detta ändå så säg. Och Kar-wai kunde redan här frammana sköna stämningar. Det är en del plus och en hel del minus, men jag har inte hjärta att ge rullen lägre än tre ändå.
AlbinWesley
2013-07-29
Jomen det här gick ju bra. Fint bildspråk och bra film. Gissar dock att senare filmer kan ha mer att erbjuda.

2013-06-23
Helt okej film - flera bra skådespelare - jag har ej tidigare sett någon av dem agera förut...jag planerar att se fler hong kong-filmer framöver...medel till stabil 3a i betyg!
JimCarrey
2013-04-25
Mycket skön actionrulle 2+

2012-08-16
Helt ok film. Bra musikk. +3
answai
2011-08-25
Inte någon av Wong Kar-wais bättre filmer, men här återfinns mycket av det som i hans senare kom att utvecklas mot fulländning. Inte minst beträffande bildspråk och ljudsättning, och emellanåt glimmar stämningen till. Men likväl griper inte historien tag och emellanåt känns det rätt platt.
schramm
2009-03-05
Bra regidebut av Wong Kar-wai. Bra skådisar (extra credd till Jacky Cheung) och bra manus. En bra film helt enkelt!
astridlinnea
2008-10-11
den kändes lite otypisk honom i själva upplägget av filmen tyckte jag... lite mindre förvirrad, eller vad man ska säga... jag vet inte, som att han blivit inspirerad av någon annan eller velat göra en särskilt typ av film? våldet och hela den delen av filmen kändes också en aning otypiskt.