2.4

Ascension

Gud är död; tre nunnor jagar mördaren i ett övergivet industrikomplex.

Originaltitel Ascension
Regissör Karim Hussain
Manus Karim Hussain
Genre Skräck, Drama, Fantasy, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Marie-Josée Croze, Ilona Elkin, Barbara Ulrich, Gregoire Dunlevy

2015-12-23
Prettofilm för tonåringar klädda i subkultursvart. En byggnadskomplex-road movie. Hussain gör sig ingen brådska. Allt hade kunnat sägas och göras på trettio minuter utan att något hade gått förlorat. Idén är skithäftig, och innan jag hann tröttna så uppskattade jag det jag såg. Riktigt dåligt blev det aldrig. Eller jo förresten, dialogen är verkligen anskrämlig. (6-/15)
carnevil
2015-08-26
Underbart pretentiös med glimten i ögat och en rejäl blinkning till bröderna Strugatskij! Regissören själv verkar trött på att alla tar den på sånt förbannat allvar.
AlbertSpica
2013-12-12
Ibland finner jag den intressant , ibland totalt obegriplig samtidigt som jag undrar om speltiden är 1003 min istället för de 103 den utger sig för att vara. Jag har dock aldrig sett något liknande och är glad att jag äger den även om den inte kommer bli omsedd på många år.
Robkiller
2013-03-10
Gud har blivit dödad av någonting... detta leder till "Ascension" hos människorna där samtliga får Guds krafter... men människornas svagheter skapar kaos och ett helvete på jorden... Intressant, men vad har detta med filmen att göra.. inget alls... hela filmen utspelar sig i ett trapphus där tre kvinnor långsamt vandrar uppåt i långsamt tempo och det händer väl i praktiken ingenting förutom lite mysko ljud ibland... fanns det någon mening med detta? inte alls även om bakgrundshistorien var intressant.
Noseman2005
2013-02-22
Det är någonting med Hussains filmer som får mig att nästan svimma, oavsett hur pigg jag är när jag ger mig på att se dem. Som att den tar min energi och spöar upp den. Samtidigt är det så intressant att jag blir förbannad på mig själv varje gång jag slocknar och är nära att spöa upp mig själv. Underbar!

2011-09-25
lite för trött, annars rätt intressant
Avtalet
2010-09-25
Väldigt skitnödig film som lider av ett sorts Tarkovsikj-komplex (som är en magnifik regissör) Känns som att manuset består är gamla, dystra, svamliga ideér från gymnasietiden och att någon tillåter sig att göra en långfilm av dem är fullkomligt häpnadsväckande.. Kasta inte bort 103 min. på detta dravel!!
Slakob
2010-07-24
Snudden på en femma, Karim Hussains bästa näst efter Beautiful beast måste jag säga! Skön musik, bra filmat (sköna vinklar osv) och superb dialog. Tog upp otroligt mycket intressanta existentiella frågor och liknande. Drogs in i filmen på samma sätt som de tre kvinnorna drogs in i smärtan. Brukar oftast bara kunna se konstfilmer en gång, men denna tillhör de jag kan se flera gånger om! Borde se om den för att betänka om den är värd en femma.
Zzooouhh
2010-05-05
Långsam, poetisk och symbolisk film. Magnifik enligt mig. Storyn är slående bra.
ninja
2010-04-27
Älskar infotexten :) Bra jobbat!