2.4

Tsarmördaren

En patient i ett nutida mentalsjukhus tror att han är mannen som mördade Tsar Alexander 1881 och Tsar Nicolas II 1918.

Originaltitel Tsareubiytsa
Alternativ titel Assassin of the Tsar
Regissör Karen Sjachnazarov
Manus Aleksandr Borodjanskij, Karen Sjachnazarov
Genre 90-tal, Drama
Skådespelare Malcolm McDowell, Oleg Jankovskij, Olga Antonova, Armen Dzjigarchanjan, Jurij Sherstnjov, Anzhela Ptashuk, Viktor Seferov, Darija Majorova, Jevgenija Krjukova, Alyona Teremizova, Olga Borisova, Anastasija Nemoljajeva, Aleksej Logunov, Vjatjeslav Vdovin

Docklands
2008-10-30
Ja, någon höjdare vart det då inte.
jonbo
2008-01-08
Börjar lite smått intressant men alltmer ökar viljan att snabbspola tills man 20 min. mot slutet inte kan hålla sig längre. Malcolm McDowell förtjänar som vanligt en bättre film.
Coniga
2007-07-24
Tämligen onödig film som föröker vara något den inte är. Det fanns en viss potential men den är ändå farligt nära kalkonträsket.
alf
2006-03-13
Kalkon. Åkte direkt från dvd:n ner i soptunnan.
vixol
2006-02-05
Jag gillar inte heller ryssar som pratar engelska med rysk brytning. Och filmen är lite märklig, vad vill den säga? Ganska trevlig att titta på men efteråt sitter man där och tänker "jaha, och?".
PeepingPablo
2005-12-13
Fin idé men tyvärr för ojämn kvalitét på många scener. Känns som något som Tarkowski skulle kunnat ha gjort ett mästerverk av. Filmens stämning hade varit bättre om folk pratat ryska, anser jag.