3.3

Assembly

Kapten Gu Zidi leder ett kommunistiskt förband i det kinesiska inbördeskriget under slutet av 40-talet. Krigets blodigaste slag utspelar sig i Huai-Hai och ordern som befälen fått är att strida tills de hör 'assembly call' - signalen för reträtt. Men har signalen ljudit eller ej? Kaptenen väljer att fortsätta strida och han själv är den ende som överlever. Efter kriget får han veta att reträttsignalen ljöd och hans samvete kan inte få ro förrän hans fallna soldater fått upprättelse.

Originaltitel Ji Jie Hao
Alternativ titel Red Dawn
Regissör Feng Xiaogang
Manus Liu Heng
Genre Drama, Action, Krig, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Ren Quan, Zhang Hanyu, Deng Chao, Tang Yan, Wang Baoqiang, Liao Fan, Yuan Wenkang, Hu Jun, Hu Ming, Li Naiwen

Skapad 2019-12-11 av niebaotan
Proklamerad som Kinas första krigsfilm utan propaganda och Feng Xiaogangs första tillskott i genren. Assembly är på många vis unik och har av många följts med stort intresse, inte minst av mig....   Läs mer »

Ola_Schubert
2017-08-12
Välgjort krigsfilm. Melodramatisk, men också något jag tror hör till Kinesisk och Koreans kultur. Stridsscenerna är bra gjorda. Men som främst utmärker denna film är att människoliv betyder något. Kanske beror det på att filmen gjordes i Hong Kong, kanske håller värderingar och attityder hos fastlandskina på att ändras.Det skulle behövas då "det stora språnget", som initierades 1958 ledde till att 20-43 miljoner människor svalt ihjäl, ett av kommunistpartiet "små misstag". Vi vet inte vad som skulle ha hänt om nationalisterna vunnit inbördeskriget, men vi vet att det nu råder demokrati och välstånd i Taiwan. Å andra sidan så vet vi också att hundratals miljoner kineser på fastlandet tagit ur fattigdom de senaste årtiondena. En svag fyra i betyg.
Zebulonm
2017-03-09
Bra stridsscener. välspelad och intressant då det är en sann historia. sista delen blir kanske lite seg men är fortfarande intressant.
Sir_Lord
2015-03-03
Välgjorda stridsscener som många andra asiatiska krigsrullar, men oxå melodramatiskt.
Podpolkovnik
2012-05-07
Helt okej film om kommunistiska armén i Kina under flertalet viktiga krigsinsatser. Intressant historia och sevärt berättad. Något seg emellanåt kanske.

2009-10-26
Riktigt snyggt gjord. Men berättartekniken och karaktärsutvecklingen kändes inte bra. Efter 40 minuter insåg jag att jag inte brydde mig nämnvärt om vad som hände, och då finns ingen större mening med att se en film. Men när filmen får en svensk release ska jag ge den en ny chans.
amam
2009-05-18
En stark trea, tyvärr så blir det lite för melodramt i de sista 40-45minuterna. Men en väldigt välgjord och intressant film är det ändå.
Snah
2008-08-25
Snygga stridsscener, men tyvärr drypande av sentimentalitet. Under stridsscenerna stör också den fåniga musiken.
Ningyou
2008-07-02
Riktigt snygga krigsscener. En stark trea.

2008-02-15
Helt ok rulle!
Leonel
2008-01-30
Scenen med landminan är bland det bästa jag sett. I övrigt är den ganska blödig. Men jag anser att den förtjänar ett högt betyg.