2.2

Asterix & Obelix möter Caesar

Det är 50 år f.Kr. och hela Gallien är ockuperat av romarna... Hela Gallien? Nej! En liten by som befolkas av envetna galler vägrar ge upp! Vi får stifta bekantskap med alla figurerna som omger Asterix och Obelix: hunden Idefix, Den ytterst omusikaliske Troubadix, trolldryckens mästare Miraculix m fl.

Originaltitel Astérix et Obélix contre César
Alternativ titel Asterix and Obelix vs. Caesar, Asterix and Obelix Take on Caesar
Regissör Claude Zidi
Manus Claude Zidi, Gérard Lauzier
Genre Komedi, Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Roberto Benigni, Gérard Depardieu, Christian Clavier, Laetitia Casta, Michel Galabru, Daniel Prévost, Claude Piéplu, Marianne Sägebrecht, Arielle Dombasle, Gottfried John, Pierre Palmade, Sim, Jean-Pierre Castaldi, Jean-Roger Milo, Jean-Jacques Devaux, Michel Muller

Skapad 2019-12-09 av othis
Asterix drabbade mig för drygt 30 år sedan när de första albumen kom ut på finska och svenska, och min – tyvärr inte fullständiga – samling har gått i arv till min son som jag översatt och ...   Läs mer »

Oroberaidion
2018-02-10
Minus för övervåld, plus för att vara rätt så skojig ändå.
2017-11-17
Värdelös!!!
saxen11
2015-01-23
Detta kanske var min favoritfilm när jag var sex år och den kom ut.
2014-10-31
Ett över genomsnittet gott försök att göra spelfilm av tecknad klassiker. Faktum är att det fungerar hyfsat bra, även om det blir litet överdrivet fånigt ibland. Skall ses på franska.
wtmarcus
2014-07-16
Riktigt rolig och välgjord! Mycket seriealbumskänsla och man skrattade i princip nonstop!
yrkeschaufföre
2014-03-29
Det är en väldigt lång familjefilm men den är ganska kul och Asterix o Obelix funkar utmärkt.
Djason
2014-01-29
Det tecknade Asterix är bättre men visst finns det lite charm här med. Gérard Depardieu och Christian Clavier som Obelix och Asterix är riktigt bra. Mediokra specialeffekter dock, vet ej om det är meningen eller om tekniken bara inte räcker till.
Frejja
2012-08-22
En film för lite yngre, men riktigt mysig familje film. Självklart får den en stark trea.

2012-04-28
hahaha skrattade gott till många scener.
Ola_Schubert
2011-12-03
Riktigt föntig och saknar helt den humor som, i alla fall ibland, gilmmade till i "Uppdrag Kleopatra". En svag etta i betyg.