2.9

Vincent van Gogh - Vid evighetens port

En titt på Vincent van Goghs tid i Arles, där han skapar konst med djärva penseldrag och den sydfranska landsbygdens glödande färger.

Originaltitel At Eternity's Gate
Regissör Julian Schnabel
Manus Jean-Claude Carrière, Julian Schnabel, Louise Kugelberg
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Willem Dafoe, Rupert Friend, Oscar Isaac, Mads Mikkelsen, Mathieu Amalric, Emmanuelle Seigner, Niels Arestrup, Anne Consigny, Amira Casar, Vincent Perez, Lolita Chammah, Stella Schnabel, Vladimir Consigny, Arthur Jacquin, Solal Forte, Vincent Grass

Engravadlax
2020-09-09
Pretentiöst värre.
JD
2019-08-20
Till skillnad från flera andra kommentatorer tycker jag att kamera- och bildspråket här fungerar väldigt bra. Man kan skildra konst och konstnärer i film på ett mer återhållet sätt och det kan också bli bra, men här interagerar kameran med miljöer och framförallt människor på ett sätt som man föreställer sig att en målande bildkonstnär också måste göra. Willem Defoe är också helt lysande och blinkningarna i slutet till Scorceses Jesusfilm med samma skådespelare är fina.
choklatchip
2019-04-21
Det har bara hänt en gång tidigare att jag somnat till en film, den gången av tristess, denna gång fanns där något rytmiskt i bildberättandet som vaggade mig till sömns. Nu var jag på bio och väcktes abrupt gång efter gång. Trots det kan jag inte säga att filmen var tråkig eller långsam eller ointressant för det var den inte men när jag lämnade salongen undrade jag mer om filmskaparen velat målat ett porträtt än berätta en historia?
goeran
2019-03-31
Julian Schnabels film om Vincent van Gogh från 2018 - At Eternity's Gate – är inte så imponerande även om det finns en del snygga bildlösningar och trots att Willem Dafoe är bra i huvudrollen; inte minst påträngande musik och skakig kamera stör filmupplevelsen. En bättre film om Vincent van Gogh är definitivt Maurice Pialats film Van Gogh från 1991 som skildrar de sista månaderna i den store konstnärens liv. Men även Dorota Kobielas och Hugh Welchmans animerade film Loving Vincent från 2017 lyckas bättre med att förmedla Van Goghs insats inom konsten. Betyg 3.
Ranma
2019-03-13
Vacker film på många sätt, men håller med tidigare talare om att den inte lämnar så många bestående intryck. Man kommer honom inte riktigt in på skinnet heller, även om det är mycket välgjort i sin helhet. 3+
Björkman
2019-02-23
Hade kunnat bli bra som helhet, men dras ner mycket av en orgie i enerverande berättarspråk. Upprepningar, omotiverat skakig kamera, vinklar som inte tillför mycket och flertalet alldeles för segdragna sekvenser, främst första halvtimmen. Det tar ungefär 40 minuter innan några scener av värde uppenbarar sig med intressanta diskussioner om konst. Filmen bärs upp i princip enbart av de få och mycket bra dialoger som finns.
#54
2019-02-02
Visning 11 av 20 jag ser på Göteborg Film Festival. Filmen lämnar kanske inte så många bestående intryck, men den är vacker i stunden.