3.3

Atlantic City, U.S.A.

Lou, en åldrande maffiakille träffar på den vackra och något naiva croupiern Sally. Sallys man har knarkaffärer på gång och drar in dem båda i det hela. För Lou innebär det en chans att återuppleva sina glansdagar.

Originaltitel Atlantic City, USA
Regissör Louis Malle
Manus John Guare
Genre Kriminalare, Drama, Romantik, 80-tal
Skådespelare Burt Lancaster, Susan Sarandon, Kate Reid, Michel Piccoli, Hollis McLaren, Robert Joy, Al Waxman, Robert Goulet, Moses Znaimer, Angus MacInnes, Sean Sullivan (I), Wallace Shawn, Harvey Atkin, Norma Dell'Agnese, Louis Del Grande, John McCurry
Filmnummer 12025

hsimpson
2019-05-18
Välspelad och småspännande film i ruffiga miljöer och ganska lugnt tempo. Helt okej, men ingenting jag lär se om. Trean är halvsvag.
Raimo_1985
2016-12-26
Fångar en otroligt patetisk stämning både i hur staden porträtteras och även hos huvudkaraktärerna, i synnerhet Burt Lancaster som spelar jättebra som patetisk föredetting tredje klassens gangster. Men filmen var inte så bra annars tycker jag.
2015-01-06
Burt Lancaster och övriga skådespelare passar som handen i handsken för denna film. En film som bjuder in mig till att för en stund träffa några människor och umgås med dem. Filmen är inte spektakulär men man får fina karaktärer spelade av duktiga skådespelare med ett manus- och regiarbete som har ett flyt och stämning att man minns detta som en riktigt fin filmupplevelse. Filmen känns inte så mycket Hollywood utan den känns lite mer fri i sitt berättande och sina val. 4-
Ful_fisk
2014-08-14
En fin film av Louis Malle med gangstertema men en lågmäld ton. Utspelar sig i det forna semesterparadiset Atlantic city, numera en plats för rivningskåkar, kasinon och halvt misslyckade småkriminella. Burt Lancaster och Susan Sarandon i huvudrollerna. Stämningsfullt och fint, speciellt tack vare Lancasters charmiga roll. Stark trea.
Dutch
2014-06-04
En film som har en hel del djup. Burt Lancaster är lika magisk som i allt jag sett med denne gigant.
#54
2013-07-19
Både svaga och hyfsat starka partier.
lottes
2012-11-11
Fint slut. Och resan dit är njutbar. Bara att se den unga Susan Sarandon var värt det. Och den är fylld av små sublima iakttagelser. Man förstår varför Malle är hyllad. Men någon actionrulle är det ju inte, sonen tröttnade efter en halvtimme. Baksidestexten verkar nog lova mer spänning, även om det är gangstrar och uppgörelser inblandade så är det här ett relationsdrama i första hand.
labi
2012-09-24
Har noterat att jag ger filmer höga betyg om de lyckas skapa en viss stämning. Det lyckas Malle med här, även om han förstör det lite med något komiska gangsterjargongen. Burt Lancaster och Susan Sarandon är riktigt bra i sina roller, och Lancaster lyckas komma undan gubbsjukestämpeln tack vare sin vitalitet och stil.
Gigi1943
2012-02-16
Den som vill uppleva en synnerligen läcker sensibel inledning skall se denna film, oau, Sarandom som gnider in sig med en citronskiva och Burt som iakttar henne i smyg från ett fönster. LÄCKERT. Bara för denna scen får filmen en fyra (måste nog se om den snart igen).
Mikka
2011-10-24
Jag kan inte tycka om den här filmen. Jag ser ingen charm, inget syfte, inget riktigt engagemang. Inga riktiga toppar men inte heller några djupa dalar, allt känns bara väldigt blekt. Jag verkar ha mycket svårt för Louis Malle. Den enda filmen som sticker ut är "Pretty Baby" som jag har en trea på.