Atlantis

Naturfilm. Inga skådespelare eller berättarröster utan enbart musik och undervattensfoto.

Originaltitel Atlantis
Regissör Luc Besson
Genre Dokumentär, 90-tal

2016-08-03
Försökte kolla på filmen men upptäckte efter mindre än tio minuter att jag hade en grön subpixel som antingen var död eller för svag i min OLED-TV. Stängde därmed av.
LacombeLucien
2014-06-17
Går egentligen inte att betygsätta.
GinNTonic
2013-07-24
Många vackra bilder men den blir lite för utdragen och nästan sövande stundtals, trots att jag gillar denna typ av okommenterade naturfilmer. Använder sig av en hel del djärva och okonventionella grepp, där jag tycker vissa fungerar riktigt bra, vissa ganska dåligt. Jag gillade när kameran rörde sig på samma sätt som djuren som skildrades, och när den utnyttjade det tredimensionella rymden i vattnet genom att låta kameran rolla, tilta och filma upp-och-ned. Jag ogillade en del av musiken, speciellt när applåder och människosorl fanns i ljudspåret. Gillade inte heller att varje akt fick en titel, föredrar att få läsa in mina egna teman. Vissa scener spelades upp i snabbare hastighet, vilket också var störande, även om det också var effektfullt ibland. Stark trea, men jag rekommenderar helt klart Oceans framför denna.
Juu_W
2012-08-09
Jag njöt. Vacker film!
the-godfather
2011-12-15
vacker och välgjord naturfilm, musiken är bra och sen att att luc besson står för regin är inte heller helt fel. Kommer se om denna när man vill slappna av,vilket kommer bli några gånger. Så däarav en femma. Rikigt bra.

2011-08-17
Vackert naturligtvis, men egentligen omöjligt att betygsätta. Jag ger en 3:a eftersom jag uppskattar havet.
ankiiy
2011-07-05
Kul detaljer i musiken. I mellan åt blir filmen lite enformig. Väldigt förmänskligande tolkning av havet. Förstår inte varför hajarna måste stå för hatet. Till och med valhajen. Jag föredrar informativ naturfilm. Men kul att ha sett den.
Elphaba
2011-06-29
Nja, den var ganska tråkig. Men får en trea på grund av vackert foto och bra musik.
hsimpson
2009-12-28
Luc Besson och Eric Serra visar prov på mångsidighet. I de scener där ljud och ljus smälter samman till vacker poesi är femman given - de scenerna är helt makalösa. Innehåller några svagare scener också, som gör att helheten inte får mer än en stabil fyra. Stämningsfull film som imponerade på mig. Kommer garanterat att se om den då och då.
arruba
2009-11-19
Precis som Luc Besson är jag också facinerad av havet. Luc Inleder med att påminna oss om hur kaotiskt och högljutt det är i städerna, efter det tar han oss med till sin värld, Atlantis. Förtuom hans inledande tal så är det ingen dialog alls under ca 1 timma. Vi får enbart se havet. Han delar upp det i olika kapitel som t.ex ljuset, ömheten, bekvämmligheten, hatet och kärleken. Det är ärligt talat väldigt harmoniskt att sitta och njuta av havet. Stark till 3a till Luc's Atlantis!