1.8

Atlas Shrugged: Part II

Andra delen av filmatiseringen av Ayn Rands roman. Dagny Taggart försöker driva järnvägsbolaget Taggart Transcontinental och Hank Rearden sitt stålbolag. Båda motarbetas av statliga regleringar i allmännyttans namn. Efter hand som fler och fler av världens främsta industrialister och kreativa genier försvinner lamslås världen alltmer. Och vem är John Galt?

Originaltitel Atlas Shrugged: Part II
Alternativ titel Atlas Shrugged II: The Strike
Regissör John Putch
Manus Duncan Scott, Brian Patrick O\'Toole, Duke Sandefur
Genre Drama, Science Fiction, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Samantha Mathis, Jason Beghe, Esai Morales, Patrick Fabian, Kim Rhodes, Richard T Jones, Paul McCrane, Diedrich Bader, Robert Picardo, Ray Wise, Arye Gross

Robkiller
2019-01-06
Segt drama med politiska undertoner. Lågbudgetproduktion med risiga skådespelare och kass handing gör det inte direkt bättre.
2017-09-28
Alltså, dom här filmerna är så plågsamt usla i allting. Dess yxiga anti-statliga filosofi håller patetiskt låg nivå. Det är så vämjeligt. Dessutom ser jag stor ironi i humorn att marknaden helt klart inte ville ha dom här filmerna men att dom fortsatte göra dom ändå.
sunnhed
2016-01-04
Som ett stort fan av boken är det alltid svårt att efteråt möta filmens tolkning. Efter att ha sett alla tre delarna så kan jag konstatera att ingen skådespelare briljerar, det är störande att konceptuell design och skådespelare ändras mellan alla filmer, berättandet gör varken boken eller Rand rättvisa. Jag tänker inte ge mig in i kommentarer om Rands politiska poänger, det är en annan diskussion. Filmerna håller dock inte måttet.
SalotSar
2013-05-19
Fördelen med första delen var snygga dräkter och hyfsade skådespelare. Nu var det borta, så var på väg att somna till ett par gånger. Tydligen ska den ideologiska delen vara mer tydlig, men det korta formatet innebar snarare att den framstod som rent horribel och direkt motsägelsefull: ja, de som inte producerar ska inte ha - nä, direktörerna är ju fan inte de som producerar så stick! Sömnpiller utan den ofrivilliga komik som part I trots allt bjöd på.
VonDerStock
2013-03-02
Haha... de har bytt ut nästan alla skådisar från första filmen till denna. Kunde inte bemöda mig att se mer än 5 min. Det lät ju så coolt i beskrivningen av filmen...hade hoppats på mer sci-fi, filosofi eller mystik...men det är mest dravel.
NoWireHangers
2013-02-16
Filmen är ju, inte helt oväntat en hyllning till extrem laissez-faire-kapitalism och borde vara en nyliberals våta dröm. Här fördöms all statlig inblandning i ekonomin som ondska. Även om man inte håller med om det politiska budskapet kunde iallafall jag leva mig in i filmen som ren fiktion nog för att bry mig om hjältarna Dagny och Hank i 110 minuter. Filmerna är ju betydligt lättare att ta sig igenom än boken, som ju är något av det mest långrandiga jag någonsin läst även om den onekligen har sina poänger här och var bland all polemik. Stark tvåa. Hoppas nästan att de gör färdigt trilogin.