3.3

Att angöra en brygga

Fyra seglare är på väg till Ensamholmen i Stockholms skärgård. Där väntar man med nykokta kräftor till kvällens stora kräftskiva - och ombord på båten finns spriten. Båten närmar sig ön, skymningen börjar falla och besättningen gör mer och mer desperata försök att lägga till vid bryggan.

Originaltitel Att angöra en brygga
Regissör Tage Danielsson
Manus Hans Alfredson, Tage Danielsson
Genre Komedi, Drama, Romantik, 60-tal
Skådespelare Monica Zetterlund, Birgitta Andersson, Katie Rolfsen, Hans Alfredson, Lars Ekborg, Gösta Ekman, Tage Danielsson, Hans Furuhagen

Skapad 2008-08-06 av Redwood
En film behöver inte ha fasligt mycket till story för att vara bra. Det visste Hasse Alfredson och Tage Danielsson (Ab Svenska Ord) när de gjorde sin första egna film Att angöra en brygga. Filme...   Läs mer »

wasteoftime
2018-11-11
Första 30min är fantastiska, sedan sjunker det sakta men säkert, med en del ljusglimtar för all del. Och det blir aldrig dåligt, bara inte så magiskt som i inledningen, tyvärr. Sista halvans största behållning är ju Hasse Alfredsons karaktär, "Garbo"
Ful_fisk
2018-05-23
Rolig, somrig och genialisk. En lysande film med skön 60-tals-känsla, suveräna skådisar och minnesvärda karaktärer.
2017-10-21
mest fjantig
martineden
2017-09-28
[rek. 4] Härlig komedi med färgstarka karaktärer och många mycket fina, innovativa scener. Även om filmen lutar sig mycket mot fysisk komedi, som jag inte alltid är ett fan av, så måste jag säga att det fungerar ypperligt. Gillar Danielssons filmreferenser och Alfredsons karaktär Garbo är fantastiskt rolig! En svensk filmskatt!! 4.
2017-09-12
Svensk klassiker när den är som bäst!!!
ekback
2017-06-19
En riktig klassiker. Den har sina stunder, ibland blir det dock lite för larvigt, men Hasse som fiskarn är ju grym! :)
Tatty
2016-11-03
Den var inte dålig. Faktiskt lite rolig. Men ändå lite seg.
Bengt_a
2016-10-25
Tidvis rolig, tidvis larvig, bra slut men tappar rejält i tempo i mitten. Underhållande!
papabobadiof
2014-11-03
Hur kan man annat än inte älska denna film? En svensk kulturskatt är vad den är.
AlbinWesley
2014-10-13
Jag tyckte mycket om det allra mesta här men jag fann inte att den nådde upp till hasseåtages ännu bättre ändå. Men skojsigt!