2.8

Att måla eller älska

William och Madeleine lever ett stillsamt liv i en stad vid bergets fot. Dottern har flyttat hemifrån och nu har de inga andra att ta hänsyn till än varandra. Under en av sina promenader i bergen sätter Madeleine upp sitt målarstativ framför ett gammalt hus och stöter då på Adam, en beläst, förförisk och blind man som visar henne runt i huset. Det visar sig vara till salu och Madeleine och William bestämmer sig för att köpa det. Detta blir början på en ny, lustfylld resa tillsammans med de nyvunna vännerna, den mystiske Adam och hans unga fästmö Eva.

Originaltitel Peindre ou faire l?amour
Regissör Arnaud Larrieu, Jean-Marie Larrieu
Manus Arnaud Larrieu, Jean-Marie Larrieu
Genre Komedi, 2000-tal
Skådespelare Daniel Auteuil, Sergi López, Jacques Nolot, Sabine Azéma, Hélène de Saint-Père, Roger Mirmont, Philippe Katerine, Sabine Haudepin, Marie-Pierre Chaix, Florence Loiret Caille, Amira Casar

piotr
2008-10-21
I min enkla åskit så är det här en film som många ickefranska tittare desperat försöker hitta meningen med, och kan i tron att det _måste_ ligga en djupare undermening i det konstiga scenariot lätt går vilse. Kom ihåg att den är kategoriserad som en komedi i frankrike. Bara för att det är en fransk film med fina vyer och rött vin och sol gör inte den automagiskt bra. Det faktum att den inte är särledes rolig eller har något sammanhängande scenario försöker kompenseras med sex. Det funkar inte. Det är "höhö" -humor förpackat i fransk medelålderstappning.
HerrArne
2008-04-19
Annorlunda franskt drama med drag av komedi.
Memorabilia
2007-07-02
Vet någon var man kan få tag i den här filmen?
MrsSmiths
2006-05-08
Tycker inte man riktigt lär känna personerna i filmen och jag har väldigt svårt att känna någon kemi eller laddning mellan de olika karaktärerna. Ett tag känner jag att jag mer sitter och njuter av de vackra huset de flyttat till än vad som utspelar mellan de olika paren. Och så ska det väl inte vara?
jenz
2006-05-07
Film som gör flera oväntade och tvära vändningar, ibland åt det mer gemytligt underhållande, ibland åt något mer absurt och obekvämt... Man vet inte vilken fot man står på till slut.