3.4

Att skiljas

Efter 38 år tillsammans ska Karins föräldrar plötsligt skiljas. Från varandra och från huset där de bott i ett kvarts sekel. Stämningen är spänd när de möts på helgerna för att dela upp alla saker. Karins mamma har redan börjat sitt nya liv i en ny lägenhet och dansar genom vardagsrummet med en osynlig kavaljer medan Karins pappa fastnar i minnen i det stora huset som ekar allt tommare. Men den oundvikliga flytten sätter saker i rörelse och innan ett år passerat tar även hans liv en helt ny riktning.

Originaltitel Att skiljas
Alternativ titel A Separation
Regissör Karin Ekberg
Genre Dokumentär, 2010-tal, Kortfilm

2017-09-02
Intressant inblick i en skillsmässa
_Fia_
2015-09-16
Grym dokumentär!
Devils_Arcade
2015-08-27
Avslappnande dokumentär. Jag gillar enkelheten och att personerna har små monologer framför kameran
Hypostas
2015-06-29
Bra och sevärd dokumentärfilm.
mumiemonstret
2014-11-27
En fin historia. Man har blivit lite bortskämd på dokumentärer där filmaren börjat dokumentera redan innan det dramatiska skeendet som filmen handlar om tar sin början. Så är det inte i det här fallet. Filmen hade varit ännu bättre om den börjat några år tidigare, med öppenhjärtiga scener och intervjuer med föräldrarna om hur förhållandet upplevs innan de bestämt sig för att skiljas. Med en så flitigt filmande dotter hade det inte varit orealistiskt.
mammene
2014-10-10
Självutlämnande och modigt gjort av alla inblandade.
solan
2014-04-05
Man lämnar salongen med ett leende på läpparna. Slutade lyckligt, som en saga:)
Ful_fisk
2014-03-26
Lysande dokumentär om en skilsmässa och vart den leder under året som följer. Väldigt mänsklig och trovärdig, samtidigt som den är både gripande och varm. Otroligt självutlämnande, vilket gör det till en mycket stark filmupplevelse. Se den!
KimEkberg
2014-03-09
bra för att vara så folklig, och ett stort steg uppåt för tempos dokumentärfilmsinvignings brak-kalkon förra året. jag tycker att den är mycket gripig, och det är väl egentligen få gånger jag inte gråter. men ändå kan jag tycka att den är lite lättvindigt och hackigt klippt, och att det känns som emotionella effekter av grip- och rolig-karaktär uppnås med hjälp av klippbordet, även om jag tror att de också existerat i verkligheten. men det funkar ju helt klart, men man känner sig lite tom efteråt.
ouimadame
2014-03-05