3.3

Att vandra osynlig: Systrarna Brontë

Filmen skildrar systrarna Charlotte, Emily och Anne Brontë under den händelserika treårsperiod under 1840-talet som förvandlade dem från vanliga, ogifta kvinnor till hemliga författare av sensationella verk som Jane Eyre, Svindlande höjder och Främlingen på Wildfell Hall.

Originaltitel To Walk Invisible
Alternativ titel To Walk Invisible: The Brontë Sisters
Regissör Sally Wainwright
Manus Sally Wainwright
Genre Drama, Biografi
Skådespelare Finn Atkins, Chloe Pirrie, Charlie Murphy, Jonathan Pryce, Adam Nagaitis

mammene
2021-01-16
Mycket bra personporträtt av familjen Brontë, visade verkligen på tidens liv och utmaningar. En familj som kämpade och höll ihop, och taket var högt. Systrarna kämpade i motvind då kvinnor inte ansågs kunna vara författare, men skam den som ger sig och det är vi tacksamma för nu. Men man visade också på motsatsen, vad det kan göra med (i det här fallet en man) som får krav på sig att vara stark men inte riktigt klarade av den bördan. Mycket bra skådespel av alla, då man så bra fick fram deras karaktärer, och kläderna sen, så snyggt. Den karga naturen hjälpte till att få fram den sträva känslan, Stark trea.
KyLLo
2021-01-12
Rätt tråkig som film, men personporträtten känns bra och den historiska skildringen är intressant. Såg och kommenterade den 2018.