Att vara eller inte vara eller Det våras för Hamlet

Skådespelarna på Bronskiteatern i Warszawa blir lika överraskade som alla andra vid den snabba tyska ockupationen.

Originaltitel To Be or Not to Be
Regissör Alan Johnson
Manus Ronny Graham, Thomas Meehan
Genre Drama, Komedi, Krig, 80-tal
Skådespelare Mel Brooks, Tim Matheson, Anne Bancroft, Charles Durning, Christopher Lloyd, José Ferrer, Ronny Graham, Estelle Reiner, Jack Riley, Lewis J Stadlen, George Gaynes, George Wyner, Earl Boen, Ivor Barry

myslas
2018-02-18
Jag har inte sett Lubitschs original så jag kan inte göra en jämförelse men det här är väldigt underhållande. Durning och Lloyd är lysande och scenerna med dem fick mig att skratta högt flera gånger. Även Bancroft är toppen i sin roll. Ett rejält steg upp för Mel Brooks i jämförelse med de lite för fåniga filmerna han själv gjorde efter Young Frankenstein, det här är betydligt roligare.
2015-02-14
Underbar film med humor och värme men med ett stort allvar i botten. Mel Brooks levererar här fullt ut då filmens kvickhet och berättandet ger utrymme för både slapstick och klassiska manér från Brooks. Bästa Mel Brooks-filmen som han varken har regisserat eller skrivit manus till.
2014-04-09
En av Mel Brooks minst kända filmer, en nyinspelning av Ernst Lubitschs mästerliga Att vara eller icke vara från 1942, om ett teatersällskap i Polen som under ockupationen tvingas skådespela för sina liv när de dras in i en spionhärva mellan Gestapo och motståndsrörelsen. Verkligen skitbra, det allvarliga i historien har en tendens att göra humorn ännu starkare, vilket får en att skratta väldigt mycket åt de roliga och smarta scenerna, samtidigt som man också är väldigt orolig för hur det ska gå för alla inblandade. Väldigt bra nyinspelning. En av Brooks bästa filmer.

2011-09-25
Den har sannerligen sina poänger. Christopher Lloyd. Jösses.
Fermis
2009-12-27
haha
Gardneer
2008-05-08
Originalet är en av mina favoritfilmer så denna ger mig inget nytt.
Pontflopp
2007-09-23
haha.. jag diggar detta.. jag tror faktiskt att vissa utav grejerna hände på riktigt men inte slutade lika bra..
Ajjda
2007-07-31
Brooks bästa
Dragula
2007-02-17
"I want peace! Peace! A litte piece of india anda litte piece of france!"
Jexxie
2006-05-07
Mkt rolig film som är som en egen komedi och inte bara parodi