2.5

Attack i luften

Major Kirby och Kapten Griffin ska leda en skvadron med flygare tillsammans under andra världskriget. Deras metoder skiljer sig dock åt, Griffin vill se sina män som människor, medan Kirby har en hårdare syn på hur en skvadron ska styras. Att de är underbemannade, har för få plan och allmän brist på resurser gör att motsättningarna hårdnar.

Originaltitel Flying Leathernecks
Alternativ titel Attack i Stilla Havet
Regissör Nicholas Ray
Manus James Edward Grant
Genre 50-tal, Drama, Krig, Action
Skådespelare John Wayne, Robert Ryan, Don Taylor, Janis Carter, Jay C Flippen, William Harrigan, James Bell

mahasarakam
2019-10-03
Gammal reklamfilm för amerikanska marinkåren. Andra världskriget skildras som ett pojkboksäventyr...
dudson
2019-03-25
Reko WW2 rulle av den äldre sorten där Wayne & Ryan ständigt munhuggs, dom övriga jönsarna fjantar med. Det coolaste med filmen är när Wayne flyger runt i kritvit shjorta & pepprar jappsare.#) Det är typ det som är sevärt" o såklart den obligatoriska flagg.vifftandet mot slutet. Suck.
Bomkia
2008-07-05
Stabil krigsfilm som känns verklig i hur folk dör och hur det fungerar mellan mannarna. Jag har dock problem med alla dessa inklippta arkivfilmer som i min mening mest förstör än att bidra till realismen. 3+
ThomasW-dahl
2008-04-28
På sin tid var detta säkert en kanonrulle. Då jag inte kan låta bli att se på den med "moderna ögon" får den bara en 3:a. Lite roliga klädbyte på Wayne och lite halvtaskigt skådespel här och där.
jimmyringo
2008-01-07
Hyfsad krigsrulle med ganska välgjorda krigsscener. Ibland så brast mitt engagemang och intresse lite, men den har ändå gjort sig förtjänt av en svag trea.
1stman
2007-07-05
En krigsfilm från andra världskriget som verkar äkta delvis
AsianDawn
2006-12-22
Rätt bra krigsfilm med en del snygga inklipp från riktiga luftstrider. Intressant att Kirbys ledarstil får så mycket kritik.
goeran
2006-11-15
En bra krigsfilm som inte bara skildrar krigets yttre förlopp (i första hand marinkårens kamp för att erövra Guadalcanal) utan framförallt konflikten mellan två synsätt på på militärt ledarskap i krig; där det naturligtvis visar sig att det är hårdingen major Kirby som har rätt. En liten bortglömd pärla av Nicholas Ray fotad i vacker technicolor.
Gil-galad
2006-05-15
Stark tvåa, största bristen är att luftstriderna är under all kritik.
KeyserSöze
2005-11-05
den va helt okej, lite seg dock. första filmen jag sett med John Wayne i en krigsfilm tror jag, han spelade bra.