3.1

Attenberg

Marina är en ung kvinna som lever ensam med sin döende far. Sin kunskap om livet får hon från Sir David Attenboroughs naturfilmer och i snyggt stiliserade vinjetter bidrar en väninna med sexualupplysning och synkroniserad dans.

Originaltitel Attenberg
Regissör Athina Rachel Tsangari
Manus Athina Rachel Tsangari
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Ariane Labed, Vangelis Mourikis, Evangelia Randou, Giorgos Lanthimos

timbo93
2015-07-28
Åh, så vacker hyllning till livet. Om att våga analysera och vara fri.
unketknyte
2014-11-13
Hmm. Ja... Jo, det här var nog rätt så kasst
Doddedronten
2014-05-31
Speciell och minnesvärd!
sparriskrigarn
2014-05-22
Bara extremt dålig och meningslös. Den är inte intressant, rolig, snygg, engagerande, provocerande eller tänkvärd. Totalt innehållslös med slumpmässiga händelser, genomfört på ett väldigt taffligt sätt. Det är som om en talanglös medelmåtta har försökt göra en film i en fri teatergrupp utan någon som helst riktning. Bedrövligt.
KyLLo
2013-09-27
En feministisk och lätt erotisk film som framför allt är utmärkt filmad och välspelad. Djup i bilderna och ganska lågt tempo gör att den delvis påminner om Roy Andersson. Berättarmässigt långt ifrån Hollywood med långa kast mellan scener, vilket gör att den undviker att hamna i ett fack där det blir långtråkigt och förutsägbart. Trots långa förflyttningar mellan scener så är det otroligt fina övergångar, där även ljudet är njutbart. Handlingen kan tyckas simpel eller svårbegriplig, men det finns budskap och något filosofiskt i filmens dialoger. En välgjord, välspelad och originell film där såväl bilder som dialoger lämnar avtryck. Synd att Athina inte gjort så många filmer, för jag blir sugen på att se mer.
Gitarrmongot
2013-09-13
Gordyal, min unge herre! Vet din mor om att du är här och beter dig på det där ouppfostrade viset?!? Okristliga illbatting! Nä, ty Attenberg är en film av Guds nåde! Även om filmen hade sugit Samson Biceps lille ådrige under 99% av speltiden hade jag ÄNDÅ förlänat den en femma för den fantastiskt finurliga OCH vackra sängkammarscenen där far och dotter imiterar påfåglar och gorillor och Jesus Kristus, vår frälsare, vet vad. Men nu suger inte Attenberg Samson Biceps lille ådrige under 99% av speltiden. Varenda scen är ett monument värdigt vår animaliska monotoni. Vet att det inte är en film för alla, men jag vägrar ta i den med tång ens en gång som protesterar mot att utsöndra sitt allra heligaste sekret över det grekiska mästerverket. Grekiska, ja! Är det inte för sorgligt! Här har vi ytterligare ett bevis på att den bästa konsten skapas på platser i och tider av djupaste mänskliga kris, det är då förbannat! De älskar mig för det som förgör mig, sade Sarah Kane och förgjordes. Vi äro tusenden! Till Grekland med kärlek!
2013-09-12
Sicket satans dret! Kanske det mest intetsägande och meningslösa film jag någonsin sett. Det flaxar helt hysteriskt (fast givetvis skitlångsamt), men kalkonen lyfter inte en millimeter. Ett tag trodde jag att det var en genial parodi på pseudointellektuell prettoprutt för festivalfilmsrunkare, men det verkade dessvärre inte så. En fantastiskt jävla skitdålig film, faktiskt. (2/15)
Ima_Tree
2013-09-12
Typiskt provocerande pretentiöst indieformat som för mig blir till ett filter och gör all framkomlighet av något värde omöjligt. Visst, jag gillar också Suicide, och Ja, bildspråket/fotot är rätt så fint. Men resten av soppan ger mig klåda. Deppiga, överdrivet lågmälda personer som beter sig konstigt på ett oerhört konstlat och fånigt sätt. Enerverande försök till artsy inslag där skådespelarna går lustigt i synk samt leker djur. Inget känns allvarligt, allt känns allvarligt, flamsigt och samtidigt så oerhört tråkigt. Ett praktexempel av usel vilsen indiefilm. Det var väldigt länge sedan jag blev så provocerad av en film. Usch, fy fan.
mazquara
2013-09-12
"samt en svart som dyker upp i stan" läste jag, eh he
JimCarrey
2013-03-25