Attentatorn

En trio betalda lönnmördare tar över ett hus i en liten stad och planerar att döda presidenten som är på genomresa.

Originaltitel Suddenly
Regissör Lewis Allen
Manus Richard Sale
Genre Kriminalare, Drama, Film-Noir, Thriller, 50-tal
Skådespelare Sterling Hayden, Frank Sinatra, Kim Charney, James Gleason, Nancy Gates, Paul Frees, Christopher Dark, Willis Bouchey, Paul Wexler, James O'Hara, Kem Dibbs

Tonti
2019-05-23
Bra småstads-setup, och Sinatra är tillfredsställande psykopatisk. Men hela familjeidyllen är på tok för präktig, och så även psykologin.
hsimpson
2019-05-20
Jo, lite tunn är den allt. Manus är inte heller klockrent, men den har sin charm. Fullt sevärd, men kanske inte värd en omtitt. Stabil trea.
Albion
2019-05-16
Sevärd och välgjord även om den är i kortaste laget. Och det var en tag sedan jag såg en svartvit hårdkokt film så det var en fröjd för mina sinnen det här. Men den är för tunn för att nå de högre höjderna och stannar på en stark 3;a i betyg, dvs 3+
dudson
2019-05-06
Njaee. Rätt seg historia detta. Sinatra är såklart guld i sin sviniga roll. Man kan även fundera på JFK mordet 9 år senare med denna film i minnet. Skum känsla får man iaf"
Nalleman
2019-04-30
Sinatra glänser! Spännande film!
KyLLo
2017-08-18
Riktigt bra. Rå för sin tid, innehållsrik och med ett ovisst slut.
goeran
2017-07-23
Lewis Allens Suddenly från 1954 är en liten trevlig kriminalfilm som lever mycket på Frank Sinatras formidabla insats som lönnmördarnas ledare.
2015-01-04
Det dröjer till jag har kommit 20 minuter in i filmen innan jag känner något för berättelsen. Det är då Frank Sinatra på allvar stiger in i handlingen i sin sköna bad-guyroll. Genom hela filmen finns det glimtar av hur detta skulle ha kunnat blivit en riktigt bra bra thriller. Det som hindrar detta från att ske är att filmen dels är kort(76 min) och i denna korta speltid skyndas handlingen fram lite väl mycket. Det finns också scener och relationer mellan karaktärer som jag velat se mer av. 3+
StureStenhög
2013-08-19
En underhållande gammal rulle vars främsta styrka ligger i upplägget och en intressant blandning av karaktärer. Man försöker behandla hur krig kan påverka olika människor på olika sätt, och filmen ger både frivilligt och ofrivilligt en viss inblick i efterkrigstidens USA. Något speciellt avancerat lyckas den dock knappast säga, men dessa aspekter ger ändå filmen ett till lager, och fastnar därmed inte i b-films-träsket. Men man blir tvungen att köpa det osannolika i att ett gäng så korkade skurkar skulle få ett så här stort uppdrag, och det är inte helt lätt. Händelseförloppet är iaf fortfarande ganska kul att följa, och det är ändå det viktigaste. Nu ser jag fram emot Uwes remake
Lyndon
2010-09-17