2.3

Augustas lilla felsteg

Augusta och hennes man får en dag ett brev från landet där Augustas hemliga dotter Lisa aviserar sin ankomst till Stockholm. Under resan blir Lisa bekant med Holger som hon tar med sig och presenterar för sin mor och styvfar. De blir välvilligt mottagna och Lisa bestämmer sig för att stanna. Efter en pjäs av Siegfried Fischer.

Originaltitel Augustas lilla felsteg
Regissör Thor Modéen
Manus Thor Modéen, Siegfried Fischer
Genre Komedi, 30-tal
Skådespelare Dagmar Ebbesen, Siegfried Fischer, Rut Holm, Thor Modéen, Edvard Persson, Aino Taube, Hugo Jacobson, Werner Ohlson, Tyra Leijman-Uppström, Nils Jacobsson, Arthur Fischer, Greta Schönström, Harald Wehlnor

goeran
2021-09-02
Thor Modéens Augustas lilla felsteg från 1933 har väl inte det bästa rykte (filmen har betraktats som en av de typiska pilsnerfilmerna) men det är faktiskt ett rätt roande folklustspel. Betyg 3.
2017-07-26
Rent handlingsmässigt så är det inget som står ut med denna filmen utan istället är den rätt lättglömd. Vad jag gillade var dock regiarbetet från Thor Modéen, något som är väldigt lekfullt och finurligt. Speciellt scenövergångarna är underhållande och som flyter samman i vissa fall väldigt snyggt. Sedan när man ser en svenska film så har så många år på nacken så lär man sig alltid något om den tiden.
mahasarakam
2017-05-07
Kul att se Edvard Persson och Dagmar Ebbesen. Men filmen är ändå alldeles för fånig för att få godkänt.
FabianBom
2016-04-19
Småscharmig, men inte mer.

2013-10-15
Trevlig film om trevliga människor på söder. Möjligen lite naiv, men det är väl det som är charmen, antar jag. Ja, jag menar det.
Mareld
2010-09-12
Finfint att hela filmen bygger på att de är mer eller mindre rundlagda lantisar.
nitzercp
2008-03-06
JA, JAG MENAR DET! haha slutade kolla under kräftskive-scenen, men fick liksom ni andra ändå "ja, jag menar det" inpräntat i skallen. ja, jag menar det!
robert_akesson
2008-03-04
Lätt underhållning lagom för en lat eftermiddag. Ja, jag menar det!
andmoreagain
2006-09-21
Den här var ju grym! ...Ja, jag menar det!
MrShaitan
2004-06-09
Ganska typisk för att vara en tidig svensk film. Lätt vardaglig handling utan större finesser. Ganska tunn underhållning men med enstaka höjdpunkter.