Augustilunch i Rom

Filmen utspelar sig under två dygn, den 14 och 15 augusti. Det är helgdagar i Italien och alla som kan reser ut på landet. Gianni är en medelålders man som lever ensam med sin mor i centrala Rom. Han har svåra finansiella problem. När husets ägare erbjuder honom att halvera hans skulder om Gianni tar hand om hans gamla mamma i några dagar kan Gianni inte tacka nej. Sedan är det förstås svårt att säga nej till att ta hand om husägarens faster också och sedan även läkarens mamma. Snart har Gianni fullt upp med att laga mat, natta och avstyra diverse virriga infall som de gamla damerna får.

Originaltitel Pranzo di ferragosto
Alternativ titel Mid-August Lunch
Regissör Gianni Di Gregorio
Manus Gianni Di Gregorio
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Alfonso Santagata, Gianni Di Gregorio, Valeria De Franciscis, Marina Cacciotti, Maria Calì, Grazia Cesarini Sforza, Luigi Marchetti

larox
2010-05-20
Mysig och typisk italiensk, en massa värme och charm!
Les_Sourcils
2010-02-15
En stark trea, för den var fin och varm och smårolig och hade främst en härlig otvungen stämning. Filmen tvekade inte på sig själv! Dock så var den lite seg och själva historien är ju ganska intetsägande, men just det var även lite av det positiva. Se den!
shari
2010-02-12
Lite snålt med en 2:a kanske men nej, den var inte så bra. Svårt att förstå att den kallas en feel good-film. Enda gången jag log var på slutet när han tog emot pengar...
Creap
2010-01-23
Charmig.
erosagape
2010-01-04
Småputtrigt om vinpimplande italiensk lösning till svensk åldringsvård. Biter inte riktigt tag.
punchdrunk
2009-10-22
Fin men lite väl tunn.
bossei
2009-10-16
Riktigt mysig film. Snudd på fyra.
ponyo
2009-08-22
Såg den på utomhusbion på en sommarkväll. Härligt! Otroligt att tanterna inte är proffs-skådspelerskor.
yavie
2009-08-08
Augustilunch i Rom heter den på svenska, går på bio i Sverige nu.

2009-08-07
Charmig film om en man som får fyra tanter på halsen i ett i övrigt nästintill folktomt Rom. Filmen får ett pluspoäng av mig för att den är italiensk!