3.1

Augustine

Drama som utspelar sig under Belle Epoque i Frankrike och följer en både sensuell och våldsam berättelse om kvinnligt sexuell uppvaknande genom nittonåriga hysteria-patienten Augustine, något av en stjärna hos professor Charcot och hans hypnosexperiment. Snart övergår hon från att vara ett studieobjekt till ett objekt för begär.

Originaltitel Augustine
Regissör Alice Winocour
Manus Alice Winocour
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Soko, Vincent Lindon, Chiara Mastroianni, Olivier Rabourdin, Grégoire Colin, Roxane Duran, Sophie Cattani

cameo
2012-11-26
Filmen hade tjänat på att ämnet hade fördjupats och problematiserats mer. Då och då föll det lite platt då det kan vara svårt att förstå sammanhanget om man inte redan är insatt i det, vilket är synd då fin-de-sièclets kvinnosjukdomar och den kontext de figurerade i är väldigt fascinerande. (Tips! Läs Karin Johannissons "Den mörka kontinenten".) Med det sagt så har den här filmen ändå stannat kvar hos och gjort ett rätt starkt intryck på mig, särskilt storyn och skådespelarinsatserna.
Zipper
2012-11-15
Fascinerande ämne som inte berör som det borde. För avpolitiserat, tyckte jag.