3.9

Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution'

Detta är den totala historien om Auschwitz och "den slutliga lösningen" - Förintelsen. Dokumentären redogör för början i barmhärtighetsmorden på 30-talet till de alltmer systematiserade massmorden som senare övergick till utrotningslägren. Det berättas om hur Auschwitz utvecklades; hur lägret passades in i nazisternas plan på att erövra världen österut och att knappast något land i Europa undgick att drabbas av dess existens. Att erkänna fasorna är inte nog. Filmen avslöjar hur och varför nazisterna gjorde som de gjorde - kunskap som är ovärderlig om vi ska försäkra oss om att något liknande aldrig inträffar igen. Tack vare sällsynt fotografiskt arkivmaterial, teatraliska rekonstruktioner av avgörande ögonblick samt förstklassiga dataanimationer, avslöjas livet i lägret in i minsta lilla detalj. Banbrytande intervjuer med överlevande, politiska fångar samt f.d. SS-män ger en bild av mentaliteten hos gärningsmännen och avslöjar de obehagliga moraliska tvivel många inblandade hade.

Originaltitel Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution'
Regissör Laurence Rees
Manus Laurence Rees
Genre Dokumentär, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Samuel West (röst)

2016-10-29
Väldigt intressant och välgjord dokumentärserie! Det här borde visas i skolorna!
lyssander
2016-05-05
En utmärkt och genomarbetad dokumentärserie. Intressant att de fick både överlevande från Auschwitz, gamla plågoandar till SS-män och dessutom en och annan ryss, engelsman och polack att berätta sina sidor av historien. Och att de lyckas fördjupa det.
Dutch
2014-11-30
Helt ok
badpanda1606
2014-07-07
Fullkomligt briljant! Trots att jag som är väldigt intresserad av 1a och 2a världskrigen och förmodligen sett sekvenser tidigare så är det mycket nytt som får mig att häpna ordenligt. Kommer nog aldrig förstå att vi, människan, kunnat göra detta mot sitt eget slag.
foppa99
2013-01-25
en del ny information trots att man sett massor innan. gillar formatet men anser 1a halvan klart bäst.
Snah
2012-07-28
Sett första delen och är mycket positivt överraskad! Ger en gedigen och ingående bild av det fasansfulla, med intervjuer av bland annat överlevande fångar - och medlemmar av SS som deltog i massmorden. Framförallt en av dessa intervjuer i den första delen är otroligt skrämmande. Förvånande är också att dokumentären tar upp att det var med eutanasi på personer med funktionsnedsättningar - både psykiska, intellektuella och fysiska - som Förintelsen startade. Däremot en ganska stor miss: SS organisation har hittills inte beskrivits på rätt sätt, att det en smula förenklat fanns både Allgemeine-SS och Waffen-SS. Allgemeine-SS var de som i första hand skötte koncentrations- och utrotningslägren, förutom andra uppgifter, och bestod av många handplockade som tidigare visat sig speciellt lämpade för uppgiften. Dock är det en seglevad myt att Waffen-SS eller Wehrmach inte deltog i genomförandet av Förintelsen och massmorden. Men kanske beskrivs detta mer ingående senare? Ser fram emot att se de andra delarna.
Puffie
2008-02-03
tyckte den var alldeles för lång, det blev aningen tjatigt ganska ofta. men annars mkt intressant dokumentär
jagheterlouise
2007-12-25
En bra täckande film som ger ut kunskap på lagom nivå. Bra med en del bilder och kortfilmer. En mycket bra grundläggande dokumentärfilm.
Ola_Schubert
2007-10-14
En mycket fyllig och informativ dokumentärserie ifrån BBC. Trots att jag redan tidigare var ganska kunnig om förintelsen och Auschwitz så fick jag här veta många intressanta och ibland överraskande detaljer. Den kunskap som denna film ger kan med fördel användas för att bemöta förintelseförnekare. Datum, personer, och innehåll i samtal redovisas på ett intressant sätt. En stark fyra blir det i betyg ifrån mig.
petson81
2007-08-14
Tycker inte alls att den kommer upp i några höjder. Under en fem timmar lång dokumentär tror man ju att man ska få veta en massa nytt och saker som man inte redan viste, men icke, det de kunde lägga fram som "nya" bevis eller vad man ska kalla det för kom från 60år gamla dokument som "precis bara sådär" hade dykt upp. En allt för lång och i många fall intensägande dokumentär tyvärr