3.1

Australia

Australien i början av andra världskriget: En engelsk aristokratkvinna ärver en ranch i norra Australien. För att rädda djuren tar hon hjälp av en boskapsdrivare; tillsammans driver de boskapen genom landet. Framme i Darwin möts de av japanernas bombningar av staden.

Originaltitel Australia
Regissör Baz Luhrmann
Manus Baz Luhrmann, Ronald Harwood, Stuart Beattie, Richard Flanagan
Genre Krig, Romantik, Drama, Äventyr, 2000-tal
Skådespelare Nicole Kidman, Hugh Jackman, Brandon Walters (I), David Ngoombujarra, David Gulpilil, Ben Mendelsohn, David Wenham, Bryan Brown, Jack Thompson, Yuen Wah, Ursula Yovich, Lillian Crombie, Jacek Koman, Tony Barry, Essie Davis, Barry Otto, Ray Barrett

Skapad 2019-12-16 av sethgecko
En britt i Australien försöker driva en ranch och sälja kor till armén när andra världskriget närmar sig den norra australienska kusten. Mannen hörs inte av på ett bra tag och hans fru bestä...   Läs mer »

Asmorod
2020-02-14
Baz Luhrmanns storhet går mig då obemärkt förbi.
okidoki
2019-02-18
Först bjöds vi på fars, sen dramatik och romantik och melodrama. Härligt!
labi
2018-09-16
Ett pekoral utan dess like. Kliché staplas på kliché och som lök på laxen en extremt enerverande unge som gapar sig genom filmen. Och då har jag inte ens nämnt de förbannade stråkarna. Snälla bannlys stråkar i film.
2018-01-01
Var så länge sedan jag såg den här filmen, men mins att jag tyckte rätt bra om den...
idaho1981
2017-02-05
Vilken fruktansvärd sörja. Allt ska in utan att det finns nån riktigt mening till det. En löjlig romans, överdrivet skådespeleri så det skriker om det (speciellt av Kidman), varenda kliché som finns har dom tagit med. Svag tvåa eller en etta, inte helt bestämt mig ännu.
RustyFilm
2016-12-09
Det här är storslaget, vackert och episkt. Varenda Australienkliché har fått plats i berättelsen. Kanske blir det lite väl mycket. Filmen är nästan 3 timmar lång så risken finns att man nickar till i mellan åt.
2016-10-30
Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig och musiken är väldigt bra. Själva filmen är också väldigt bra även om den blir lite seg emellanåt. Svag 4:a.
BerraS
2016-06-06
Jag har sett många onödiga och förutsägbara filmer. Detta var kanske den längsta. Väldigt vacker men ack så överspelat. Jag hade höga förväntningar men känner mig lurad. Allt på en gång; humor, tragik, action, ögongodis osv. För mycket av allt samtidigt.
2015-07-01
Jag har egentligen inte mycket att klaga på här utan jag får en sevärd historia med fina skådespelarinsatser. Betyget dras dock ner ordentligt genom filmens långa längd vilket gör berättandet under flera tillfällen segt och utdraget.
emsir
2015-01-27
Jag har alltid varit av uppfattningen att ytterst få böcker BEHÖVER vara 800 sidor. I de flesta fall tyder det bara på att författaren varit dålig på att redigera. På samma sätt är det väldigt få filmer som behöver vara tre timmar långa. Den här tillhör en av dem som blir långrandiga.