2.2

Autumn Blood

På en isolerad gård uppe i bergen dör en kvinna och lämnar sina två barn helt ensamma. Den 16-åriga systern är oskuldsfull och naiv, medan den 10-årige brodern redan är traumatiserad efter att ha bevittnat faderns död några år tidigare. Nu är det upp till syskonen att ta hand om sig själva och överleva de barbariska byinvånarna.

Originaltitel Autumn Blood
Regissör Markus Blunder
Manus Markus Blunder, Stephen T Barton
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Sophie Lowe, Maximilian Harnisch, Peter Stormare, Gustaf Skarsgård, Samuel Vauramo, Tim Morten Uhlenbrock, Annica McCrudden, George Lenz, Nelly Gschwandtner, Jacqueline Le Saunier, Jonas Laux, Hansa Czypionka

RustyFilm
2020-11-07
Det är inspelat i österrikiska Tyrolen. En helt fantastisk miljö och då kommer det att finnas fina bilder, men bra foto behöver det inte vara för den sakens skull. Både manuset och regin är riktigt dåligt. Det mesta är helt ologiskt. Skådespelarna kämpar på så bra det går med materialet och gör det riktigt bra. Bland kämparna finns två svenskar, nämligen Peter Stormare och Gustaf Skarsgård.
KyLLo
2018-05-20
Filmad i idylliska Tyrolen, vilket ger en väldigt speciell inramning. Tystlåten men ohämmat brutal historia som känns väldigt utdragen. Sophie Lowe ser ut som att hon hade kunnat vara född där. Hon skulle nog vara mer känd om hon bara fick roller i lite större filmer. Fin natur och överlag bra skådisar. Med ett annat manus hade jag garanterat tyckt om filmen.
2014-09-25
Ingen munter historia detta. Nästan helt utan dialog bland karga landskap i en tid som ibland känns svårt att pricka in. Det vackra fotot samt känslan av att försöka vara annorlunda får ses som positivt, men visst kunde några saker varit mer logiska. Som en tyst och mindre våldsam blandning av I spit on your grave & Straw Dogs.
FUR
2014-06-15
SINNESSJUKT SNYGG, men tyvärr inte så mycket annat.
SalotSar
2014-05-27
Känns som en evighet. Varför prata, det verkar ju dumt? Allt blir en lång väntan...

2014-03-30
Känns som ett försök att efterlikna Malick. Men storyn är för tunn och filmen blir för ointressant.
Hogman
2014-03-28
Blir så irriterad på att dom säger nånting! Och varför i h-e agerar nästan samtliga så otroligt ologiskt? Hade det inte vart för vissa spännande partier så hade det blivit en etta.
Masjävel
2013-11-14
Svenska skådisar pratar engelska i österrikisk bergsmiljö i en extremt snygg film nästan helt utan repliker. Frågor på det?
CHNE
2013-11-14
Bra skådisar och fin miljö, men för konstnärlig för min smak..