3.3

Avalon

En dyster framtidsvision. Filmen handlar om ett illegalt och potentiellt dödligt datorspel, Avalon. En slags strids-simulator som griper tag i fler och fler ungdomar genom sin beroendeframkallande natur. Ash heter en av stjärnspelarna och hon hör ett rykte om att det existerar en mer avancerad nivå av spelet någonstans. Hon lämnar sitt ensamma liv och slår sig samman med en grupp för att söka efter den. Men även om hon hittar porten till nästa nivå, kommer hon någonsin att kunna ta sig tillbaka till verkligheten?

Originaltitel Avalon
Alternativ titel Gate to Avalon
Regissör Mamoru Oshii
Manus Kazunori Itô
Genre 2000-tal, Fantasy, Science Fiction, Drama, Animerad
Skådespelare Malgorzata Foremniak, Wladyslaw Kowalski, Jerzy Gudejko, Dariusz Biskupski, Bartek Swiderski, Katarzyna Bargielowska, Alicja Sapryk

Engravadlax
2015-06-03
Kurwa...
xpor
2013-07-26
Den har helt underbara stycken, vackra miljöer och så. Den kunde ha blivit en 4a, kanske, men så bara skiter den ner sig med sitt Avalon och sin misslyckade mysticism och "konstnärliga" cyber-dyrkan för dyrkandets skull.
lucius
2012-10-04
"Ash" och "Bishop" = robotarna i Alien 1 och 2. Förmodligen en referens. Filmens virtuella design känns rätt föråldrad och jag är inte riktigt med på vad det är som en del kommenterar, skulle vara snyggt foto, men i övrigt är det en okej film.
karlmats
2012-08-08
Stundtals snygg och stämningsfull, stundtals är det effekter från Paint. Historien har nånting väldigt intressant men formen gör att jag blir lite för uttråkad för att orka bearbeta alla intryck jag får av detta. Tempot är ungefär lika snabbt som John Terry och det polska språket skapar ändå en viss distans till mig som tittare. Sen blir det lite lols över att de är inne i en datorspelsvärld och dialogen följer styltigt därefter. Synd, för jag gillar annars temat kring vad som är verkligt eller ej. Det var nog roligare att läsa alla teorier om vad filmen faktiskt vill säga än att sitta igenom den. Stundtals känns det som att man hämtat (eller lånat ut) inspiration till/från Terrence Malick också, Oshii var nog jävligt nöjd med sig själv under alla flummiga drömska scener i ultrarapid. En stabil 2a.
Rickelin
2011-11-25
En polsk" Matrix". Visuellt intressant och bitvis riktigt snygg men väldigt tunn och oengagerande story...
antoneliasson
2011-10-23
Konstig film, men som andra säger hade den något speciellt.
ses11
2011-06-22
Här faller allt på plats, där Ghost In The Shell-filmerna är imponerande, men kanske lite väl komplicerade, lyckas "Avalon" med visuell briljans och en cool stämning gripa tag i en fullständigt.
100tonvalspäck
2010-07-23
Slutet räddar den för mig. Annars blir jag snabbt trött på färgskalan och skådespeleriet är minst sagt halvdant på sina ställen.
Antillectual
2010-07-21
seg, men coolt koncept på väldigt speciellt vis, musiken var det bästa jag någonsin hört, den tanten hade kristallklar stämma så jag rös.
Scooterpie
2010-07-21
Eh... Musiken lyfter filmen från en solkar 1a. Matrix möter Gamer i ett gråtråkigt mishmash.