2.7

Avalon

Janne, 60-årig festfixare, ska driva en nattklubb under Båstads tennisvecka och slå runt med sin nyskilda storasyster Jackie. En olyckshändelse vänder Jannes tillvaro upp och ner och pressad av sin omgivning letar han alltmer desperat efter en väg ut.

Originaltitel Avalon
Regissör Axel Petersén
Manus Axel Petersén
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Johannes Brost, Peter Carlberg, Carl Johan De Geer, Leonore Ekstrand, Rainer Gerdes, Karin Hallén, Stefan Huynh, Rikard Johansson, Jennifer Lila, Henrik Lilliér, Simas Lindesis, Parisa Rezai Lindorm, Peter Lorentzon, Kelly Marlow, Ludvig Nilson

Zdravo
2023-08-01
Kanske är den inte så bra som jag vill, men fan vad jag tycker om den. Nåt subtilt som tilltalar antar jag.
Dream
2023-04-09
Fungerar, men hade gärna sätt att Brost blev mer instabil då detta är små segt.
Hanness
2020-05-24
Inte bra, såg den enbart för att den utspelade sig i Båstad. Vissa miljöer kände man verkligen igen.
2019-04-15
Rätt så tråkig film, men jag sögs ändå in i stämningen. Särskilt glatt är det inte, och det är ju så klart ett plus. Bra lir av Brost. (7-/15)
2019-03-28
Lite väl mycket "nu ska det vara konstnärligt", men utöver det en rätt bra skildring av överklasslyxens baksidor kontra den vackra skåne-halland-naturen. Brost är bra, men fan vad jag garvade åt Leonore Ekstrands insats, galet absurd karaktär spelad med snofsig perfektion som fick varenda replik att bli en one-liner! Slutet var lite sådär, men det håller väl okej för en svag trea.
2018-01-29
Det är nästan alltid svårt att ge svenska filmer mer än 3:a och det är just det den här filmen får..
vonadel
2018-01-27
Ok...visst, Brost gör en bra prestation. Men, utöver det..? Ja, det var en del snyggt filmade scener också faktiskt. Men själva handlingen var väldigt svårbegriplig. Det är inte mycket till berättande öht. Nä, hade absolut väntat mig mer av denna. 3/10
Tonti
2018-01-25
Lyckas onekligen vara ångestframkallande men jag kan inte hjälpa att känna att det hela är ganska tunt och spekulativt. Båstad verkar ju vara ett vidrigt ställe.
jep
2018-01-09
Slutet?
LadyFlanders
2018-01-07
Eh... vad handlade den här rullen om? Känns som en slutövning på filmskolan. Brost gör dock en bra insats.