Äventyraren

Filmen, som utspelas under åren 1745 - 1746, handlar om prins Charles Stuarts landstigning i Skottland och uppror mot det brittiska styret (i syfte att åter sätta ätten Stuart på den brittiska tronen).

Originaltitel Bonnie Prince Charlie
Regissör Anthony Kimmins, Alexander Korda
Manus Clemence Dane
Genre Romantik, Äventyr, 40-tal, Biografi
Skådespelare David Niven, Margaret Leighton, Jack Hawkins, Morland Graham, Finlay Currie, Elwyn Brook-Jones, John Laurie, Hector Ross, Charles Goldner, Herbert Lomas, Ronald Adam, Judy Campbell, Henry Oscar, Martin Miller, Franklin Dyall

goeran
2013-06-15
Anthony Kimmins & Alexander Kordas Bonnie Prince Charlie från 1948 är ett roande matinéäventyr i technicolor om prins Charles Stuarts mytomspunna upprorsförsök mot brittiska kronan; i huvudrollerna David Niven som Charles Stuart och Margaret Leighton som Flora MacDonald. Däremot är filmen inte särskilt historiskt korrekt i alla delar. I filmen framställs det nästan om det var militärbefälhavaren general George Murrays fel att skottarna förlorade kriget; i verkligheten var nog tvärtom Charles Stuart dilettantmässiga sätt att föra kriget som ledde till den slutliga förlusten (hade George Murray fått sköta militärkampanjen på egen hand så kunde man ha vunnit).