3.3

Avicii: True Stories

Den 29 mars 2016 meddelar plötsligt den svenske världsartisten Avicii att han slutar turnera. Han står på toppen av sin karriär med fans över hela världen. I dokumentären Avicii: True Stories delar för första gången den mytomspunna världsartisten Tim Bergling med sig av sin resa från pojkrummet i Stockholm till de stora arenorna världen över. Levan Tsikurishvili har följt Tim Berling på spelningar, bakom kulisserna och i vardagslivet sedan 2013. Det är en personlig berättelse om hur en världsstjärna föds men också om framgångens baksidor och utmaningar.

Originaltitel Avicii: True Stories
Regissör Levan Tsikurishvili
Manus Levan Tsikurishvili
Genre Dokumentär, 2010-tal

WillyV
2020-04-13
Okej, men för späckad med Aviciis skitmusik.
TheHorrorfan
2019-06-11
Helt okej tycker jag. Tragiskt hur man kan pusha någon så mycket så att det går så långt. Syntes under hela dokumentären hur dåligt han verkligen mådde och konstigt att ingen såg det komma.
Christofer
2019-02-07
En av de starkaste dokumentärerna jag sett faktiskt. Visst kan man argumentera, precis som vissa gör här på ft, att det upplevs starkare med facit i hand än om det ’bara’ hade handlat om att han lagt av. Oavsett vilket så kan jag inte göra annat än att ge full pott när en film ger mig gåshud stundtals och när det tilll och med stockar sig i halsen vid ett par tillfällen. Det är svårt stt föreställa sig hur alla hans nära vänner kunde låta det gå så långt. Oerhört tragiskt.
Bozze80
2019-01-16
Lite svår att sätta betyg på då många scener får en djupare mening med facit i hand över hur allt slutade, oavsett det så är det en intressant inblick i skör mans liv. Som dokumentär så håller den kanske inte toppklass egentligen, men ödet har fått den att bli något mer än ett porträtt av en tyngd och nedbruten ung man, världsstjärna eller inte, någon borde verkligen ha satt stopp tidigare, för tecknen är så tydliga, eller är de bara tydliga för att man vet svaret?
lyssander
2019-01-01
Starkt och gripande om en kille som trots - eller kanske på grund av - enorma framgångar i ung ålder ändå var så vilsen och till sist hamnade helt fel. Regissören har följt artisten nära och sammanställt ett imponerande dokumentärt material med intervjuer med Aviccii själv och många i hans krets. Många blev rika på hans karriär men är knappast stolta nu med facit i hand över hur de av girighet drev honom över gränsen när han uppenbart inte orkade mera.
Señor
2018-06-01
Känns som att den är väldigt hypad pga Tim Berlings tidiga bortgång. Jag tycker att det är en klyschig och spretig dokumentär som faller platt. Det ska nämnas att jag såg versionen som nu ligger uppe på SVT Play som är drygt 90 minuter lång. Jag vet inte om det finns en 139 minuters version någonstans som kanske kan knyta ihop säcken bättre.
mammene
2018-05-27
Ett dokument över hur det kan bli när en människa hamnar på fel plats, försöker anpassa sig till något man kanske egentligen inte vill och är skapad för, och bara ökar farten, men en dag förstår. Ett geni onekligen på det han gjorde och med mycket inom sig, kan man egentligen anklaga någon? Alla hängde bara på i farten. Kan tycka att dokumentären var lite spretig och hoppade lite väl mycket, men samtidigt, så kanske det upplevdes.
Abigor
2018-05-09
Stundtals direkt jobbig att se.
Ful_fisk
2018-05-03
Med facit i hand otroligt mörk, och djupare än vad den förmodligen egentligen varit ifall han inte hade dött. Men nu är han ju död, och då blir filmen en otrolig insikt i såväl artistvärlden som psykisk ohälsa. Det är nästan otäckt att titta på, och vissa scener är verkligen ångestframkallande. En oväntat lysande film som sannerligen kommer gå till historien inte bara pga sin tajming, utan även för sitt filmiska hantverk. Se den!
Jompalompier
2018-04-25
En bra och nära dokumentär om en kille som "inte var som alla andra" i EDM-genren. En snubbe som var mer för skapandet än för själva showen. Det är nästan spooky att den släpptes 3 veckor innan hans tragiska bortgång, man får känslan av att den är gjord efter hans död.