3.4

The Swimmer

Berättelsen om en medelålders man som under en varm sommardag bestämmer sig för att simma hem genom sina grannars pooler.

Originaltitel The Swimmer
Alternativ titel Avslöjad
Regissör Frank Perry
Manus Eleanor Perry, John Cheever
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Janice Rule, Kim Hunter, Burt Lancaster, Diana Muldaur, Marge Champion, Cornelia Otis Skinner, Janet Landgard

Tonti
2020-08-19
Ytterst märklig ton. Burt älskar ju verkligen att simma, men sen blir det mest en besatthet av det hela. Lite onödigt med så mycket psykodrama, men ändå skum nog att behålla ens uppmärksamhet.
2018-07-23
Nä, jag förstår grejen men detta tilltalade inte mig särskilt mycket. Slät tvåa. Helt okej på sitt sätt ändå.
ilBrutto
2016-10-01
Nästan perfekt!
andmoreagain
2015-11-15
Jag tyckte väldigt mycket om när Bört och den snygga blonda tjejen gick in i skogen för att prata minnen och kameran får ett helt eget liv och det blir de mest fantastiska bildlösningarna. Gillade även när de hoppade hästhinder. Amerikansk filmpoesi som jag tyckte faktiskt var rätt bra. Bört som spelar en rätt knepig karaktär är oerhört bra. Någon klagar på svagt foto? Herregud, det var ju hur starkt som helst.
2014-05-22
Jobbar i uppförsbacke efter en småkrystad och ointressant inledning, men sakta men säkert sugs jag in, trots övergripande teatraliskt "överskådespel". Även synd på det pinsamt svulstiga slutet - de hade hellre fått bibehålla det lite mer subtilt smygande som utgör filmens styrka. Bra film som kunde ha varit så mycket bättre. (8-/15)
Sznax
2014-04-01
lite för förvirrad gjord för att man skall få ut något vettigt. Svagt foto dessutom. Lancaster är bra. Betyg 5.2
arruba
2013-06-29
En konstnärlig film där vi får via olika familjers pooler lära oss av en mans liv, otroligt snyggt, hatten av för kreativitet.
Kaleid
2012-08-16
En väldigt bra berättelse om den amerikanska drömmens baksidor.
Honeychurch
2012-02-07
gillar konceptet och resan han går igenom och man är verkligen spänd på målet men något drar ner det hela precis under 4a-strecket...inte Burt för han är ju Burt men kanske det flummiga fotot och något stelt över dialog och en del av skådespelarprestationerna...tyvärr.
bauster
2009-03-29
Tur att några tog 60-talet i akt och gjorde såna här humanistiska pärlor.