3.1

Azumi

En samurajkrigare vars son blir dödad på ett slagfält får ett uppdrag av en präst. Han ska bilda en grupp specialtränade lönnmördare, gruppens mål ska vara att döda alla som försöker starta krig i det feodala Japan igen. Samurajkrigaren rekryterar en grupp barn, och tar med sig dem till ett avlägset berg. Där får gruppen växa upp, och utbildas till utmärkta lönnmördare. När barnen uppnår vuxen ålder meddelar deras mästare att det är dags för dem att ge sig ut med honom, ut i omvärlden som de inte vet något om. Deras uppdrag är att döda alla som försöker starta krig, ett svårt uppdrag i en nation som står på gränsen till inbördeskrig....

Originaltitel Azumi
Regissör Ryûhei Kitamura
Manus Mataichiro Yamamoto, Isao Kiriyama
Genre Drama, Action, Thriller, Äventyr, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Aya Ueto, Aya Okamoto, Kenji Kohashi, Kazuki Kitamura, Minoru Matsumoto, Jô Odagiri, Shun Oguri, Yûma Ishigaki, Hiroki Narimiya, Takatoshi Kaneko, Naoto Takenaka, Masato Ibu, Hideo Sakaki, Tak Sakaguchi, Yoshio Harada

Zebulonm
2017-04-16
Gillar den skarpt 😊
Tsurugi
2016-02-07
Det var länge sedan jag såg Azumi sist, och jag tyckte verkligen om den då, och efter att ha sett om den tycker jag fortfarande mycket om den, tillräckligt mycket för att höja från en fyra till en femma. En underbar liten rulle, men med ett stort minus vilket är filmmusiken. Jag skulle verkligen kunna vara utan den där jävla rockgitarrmusiken till en film som utspelar sig under Sengoku-eran tack. Bara denna lilla grej stör något oändligt. Men bortsett från det så är detta för mig en svag femma. Nu är jag redo att se Azumi 2, och hoppas att jag inte har för höga förväntningar.
RichardEk
2013-07-19
Överraskar i sin överdrift av blod och svärdshugg. Från att ha börjat lite lätt utvecklas filmen till rena orgien i utspillt blod. Den något skämtsamma tonen byts mot en allt mer tragisk ton med budskap om människans oförmåga att undfly ett förutbestämt öde. Excessen gör filmen intressant, på något sätt, även ifall man ganska lätt kan läsa av vad som kommer att hända. Det pastorala landskapet förstärker effektivt stämningen i filmen (precis som i bra västernfilmer) och ett antal djupt störda med färgstarka rollfigurer gör också filmen sevärd.
Yohanetsu
2012-09-14
Underhållande men på tok för lång.
Hypostas
2012-04-23
Innehåller allt det som är dåligt med japansk samuraj-fantasyfilm. Uselt skådespeleri och långa snyftscener där det är meningen att man ska känna något för psykopaterna som det handlar om. Azumi som karaktär är väl ganska fräck, även om det är lite tröttsamt att det alltid ska vara små flickor som är så "kawaii", vilket upprepas hundra gånger i filmen. Sedan är filmen förstås alldeles för lång också. Slutstriden är ganska ball och betyget når nästan, men inte riktigt, upp till en tvåa.
answai
2011-11-20
Egentligen är ju detta en lysande underhållningsfilm, spelar på alla genrens klichéer utan att förfalla till parodi. Vem kan ogilla den? Samtidigt måste man erkänna att det inte är någon stor film, utan just tidsfördrivande underhållning - gott så.
Jorgandr
2010-10-02
Trevlig rulle, men på tok för dum lite för ofta. Galet överspel är galet överspel.
hyochan
2010-08-17
Habilt tidsfördriv.
TheJorre
2010-07-08
Inte alls dum
83-Echoes
2010-05-17
En av det bästa Manga inspirerade filmerna som gjorts. Apninjan är stört skön.