2.1

Baader

Filmen bygger lite löst på de verkliga personerna Andreas Baader och Gudrun Ensslin, ledare för den västtyska terroristgruppen RAF, deras kärleksliv och revolutionära aktiviteter.

Originaltitel Baader
Regissör Christopher Roth
Manus Christopher Roth, Moritz von Uslar
Genre Thriller, Drama, Komedi, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Can Taylanlar, Frank Giering, Laura Tonke, Hinnerk Schönemann, Sarah Riedel, Angie Ojciec, Bastian Trost, Sebastian Weberstein, Ludger Blanke, Birge Schade

shadesofjae
2012-10-12
Estetiserar terrorism på ett väldigt hipster-artat, tidstypiskt sätt. Detta är allmänt oskönt, och mycket irriterande. Rörig och upplyser inte tittaren alls om vad som drev Baader-Meinhof, den historiska kontexten etc. USCH!
Fredzon_M
2011-11-27
Gierings rökande plufsiga puppyface med två osäkra flackande hundögon sabbar filmen fullständigt. Filmen försöker ju att mytologisera Baader, göra honom till en bad-ass outlaw ala Jesse James, eller Bonnie & Clyde, men Giering i huvudrollen är fullständigt felcastad. Han misslyckas helt att skapa den nödvändiga karismatiska auran för att göra karaktären rättvisa. Han står mest och stirrar ledset in i kameran med en cigg i käften och en rocksång på ljudspåret. Att det sedan blandas in fullständig fiktion ser jag inte som ett jättestort problem i sig, men däremot är det helt fantastiskt trist utfört. Man måste bara sluta med en klassisk shoot-out-scen. Stentrist.
knutsson
2010-10-11
Fruktansvärd. Dåliga skådespelarprestationer blandas med amatörmässig regi och en manus fullt med hål och historieförfalskningar.
mi9
2010-09-29
rörigt amatörteater
Kottknut
2010-01-21
Jag är glad att jag sett Der Baader-Meinhof Complex tidigare, för annars vet jag inte om jag skulle fattat något alls. Extremt rörigt och jobbigt att kolla på.
heftigahector
2009-08-11
om det ens hade vart i dokumentärt syfte! mycket tråkigt. hon som spelar ulrike är ju skitsöt och ja kul med bröst men det räcker inte så långt
olofpersson
2009-07-21
Rörig och inget sammanhang. Kolla baader-meinhof complex istället.
acrylamid
2009-02-23
Fruktandsvärt tråkig, den var väl lite intressant när man fick se bröst i början.
kris
2008-10-26
jag ar lite for okunnig for att kunna kommentera friheterna men filmen ar helt okej, lite langtrakig och tandlös men valdigt snygg och bra soundtrack
ausgang
2007-07-16
Ojdå, friheterna man tagit sig med historien hjälpte inte alls berättelsen. Jag ser fram emot filmatiseringen av Stefan Austs Baader-Meinhof.