3.2

Baarìa

Titeln är siciliansk slang för Bagheria där regissören Tornatore växte upp. Filmen berättar om tre generationers liv i den by där han föddes.

Originaltitel Baarìa
Regissör Giuseppe Tornatore
Manus Giuseppe Tornatore
Genre 2000-tal, Komedi
Skådespelare Francesco Scianna, Raoul Bova, Giorgio Faletti, Leo Gullotta, Margareth Madè, Gabriele Lavia, Nicole Grimaudo, Monica Bellucci, Ángela Molina, Donatella Finocchiaro, Laura Chiatti, Gisella Marengo, Salvo Ficarra, Valentino Picone, Enrico Lo Verso

RustyFilm
2016-12-09
Från 20-talet till nutid och över flera generationer spänner denna vackra gulbrun blekta soldränkta berättelse. Jag gillar det här mustiga och storslagna bildberättandet, men det saknas en vettig drivande handling och röd tråd och utan detta blir det ingen riktigt bra film hur vackert den än är.
Nena2000
2013-08-21
Tyckte det var en väldigt charmig film
Gigi1943
2013-05-08
Såg första halvan, verkade urtråkig, förstod inte nåt, mycket snack om fackförening (tråååk), såg ut som Afghanistan men var nog Italien (om inte filmteamet emigrerat av kostnadsskäl), nää, tror jag skippar andra halvan! Inget för mig (jag måste ha missat allt det som alla andra kommentatorer gillade, suck.
Denfilmgalne
2013-03-01
Det var trevligt med en film med den sicilianska dialekten.
hsimpson
2013-02-03
Efter riktigt lyckade sista 20 minuter sätter jag en fyra. Lite halvt motvilligt, för jag tycker inte att Tornatore imponerar. Visst, det är rätt snyggt, men regin är halvtafflig, utom när berättelsen vävs ihop mot slutet. Och precis som med La Sconosciuta så är klippning och ljudläggning under viss kritik, även om Morricone har komponerat ett par läckra slingor som passar med stämningen. Det är lite väl mycket politik för min smak också.
larox
2012-08-18
suveränt bra italiensk film, vad kan man mera önska
smillans
2012-06-05
Första timmen intresseerade mig mycket. Sen tröttnade jag. Behövde en paus. Sen va den ok igen. Men väldigt lång.
Nonoshe
2012-04-07
Fulländad italiensk film med ett grymt soundtrack.