3.6

Babettes gästabud

Två prästdöttrar i en liten gudsförgäten by på Jylland i Danmark säger nej till både kärleken och karriären, och fortsätter leva sina enkla, fattiga liv i föräldrahemmet sedan fadern dött. 1871 anländer parisiskan Babette till dem sedan en revolution ägt rum i hemlandet, och hon blir deras oavlönade hushållerska. När hon vinner på lotteriet i Frankrike ställer hon till med en utsökt fransk middag för byns invånare, som dittills enbart ätit fisk och gröt.

Baserad på novellen Babettes gæstebud av Karen Blixen från år 1958.

Originaltitel Babettes gæstebud
Regissör Gabriel Axel
Manus Gabriel Axel
Genre Romantik, Drama, 80-tal
Skådespelare Stéphane Audran, Bodil Kjer, Birgitte Federspiel, Jarl Kulle, Jean-Philippe Lafont, Asta Esper Hagen Andersen, Gert Bastian, Vibeke Hastrup, Hanne Stensgaard, Pouel Kern, Lisbeth Movin, Preben Lerdorff Rye, Bibi Andersson, Ghita Nørby (röst)

emilstjernholm
2019-02-14
Mysig stämning, snygga danska miljöer och en fin rollprestation av Jarl Kulle.
goeran
2018-11-19
Trevligt att se om denna film; den håller för omtitt.
KyLLo
2018-08-16
Filmen skildrar traditioner och nya influenser i ett nordiskt hem under 1800-talet. Man får ha i åtanke att det är en tid då folk i allmänhet var fattiga, troende, saknade el och var tvungna att laga mat från grunden utifrån vad man hade eller kunde komma över. Exotisk mat mat fanns inte lokalt och få hade råd och möjlighet att resa långt. De dåliga tiderna hade också väckt en oro för det nya och främmande, samtidigt som sammanhållning och att göra rätt för sig ansågs vara viktigt. Eftersom det inte fanns tv, radio, datorer, telefoner, gym och sådant ägnade man sig åt nöjen som sång och musik. Här bjuds man på charmig opera, vilket känns exklusivt. Jag ser inte varför något av det skulle ses som ett problem i filmen. Det är ett stycke nordisk levnadshistoria. Men inget säger att man själv måste dela smak och intressen med personerna i filmen. Den är inte stel och tillrättalagd, utan det finns värme och en viss lekfullhet, precis som i Fanny och Alexander. Det är fantastiskt hur nära man får komma inpå människorna, rutinerna, råvarorna och den lagade maten. Gastronomiska filmer finns det gott om, men det är ytterst få som är så närgångna och skildrar nordisk folkhistoria.
Roswall
2016-01-28
Jag förstår att den här filmen helt går förbi de som inte har möjlighet att se den utifrån ett kristet paradigm. Det är en fantastisk metafor över Jesus och den sista måltiden, som vi ständigt firar som kristna. En försoningsmåltid och en måltid till minne av Jesus och vad han gjorde för oss som inkarnerad. Axel lyckas fånga detta i så många symbolhandlingar i denna filmen. Inte mins genom att arbeta med nåden som tema.
F-M-J
2015-05-25
Härlig film som är lite av en hyllning till gastronomin och dess egenskap att öppna upp människor och föra dem samman. Skådespelet är riktigt bra, i synnerhet Jarl Kulle. Ett flertal scener kommer stanna i näthinnan länge och göra sig påminda, med nöje. Trodde innan jag såg filmen att jag hade en något pretentiös och ansträngd film framför mig men efter bara några minuter in så slogs den föreställningen bort och jag försvann mig in i den vackra Jylländska miljön och dess drama. En stark fyra och positiv överraskning, rekommenderas.
#54
2013-12-06
Fotot är fint och middagsscenen fantastisk. I övrigt är jag lite tveksam.
Ful_fisk
2013-11-09
Matporrfilmer är inte riktigt min grej, men denna film gör det väldigt bra, förmodligen eftersom den stora middagsscenen kommer först en timme in. Innan dess presenteras i ett lagom tempo alla karaktärer och förhållanden som lägger grunden för det hela. Väldigt fin feel good-film som gav Danmark en oscar för bästa utländska film. Gillar temat kring hur en riktigt jävla god måltid verkligen kan förgylla livet. Jarl Kulle är också riktigt skön i sin roll.
Rune2000
2013-10-24
Väldigt mysig och snygg film med suverän Stéphane Audran i titelrollen.
foppa99
2013-08-25
kvalitéerna (förutom vid den strålande middagsbordsscenen) gick mig helt förbi
JohanHelenius
2013-01-03
Oväntat fin filmatisering av en Karen Blixen-novell.