3.4

Babyteeth

När den allvarligt sjuka tonårstjejen Milla förälskar sig i knarkhandlaren Moses, blir det till hennes föräldrars värsta mardröm.

Originaltitel Babyteeth
Regissör Shannon Murphy
Manus Rita Kalnejais
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Eliza Scanlen, Ben Mendelsohn, Essie Davis, Toby Wallace, Andrea Demetriades, Emily Barclay, Charles Grounds, Arka Das, Priscilla Doueihy, Georgina Symes, Zack Grech, Michelle Lotters

Ful_fisk
2021-09-16
Det här var mig en duktigt pretentiös film. Jag blir positivt överraskad av kommentarerna som föregår, trodde det skulle ströslas med "åh vad jag skrattade och grät åt denna underbara och varma film" och dylikt. Jag tyckte verkligen inte om den, allting kändes bara så tillgjort och falskt på något sätt. Karaktärerna kändes bara aldrig äkta, utan tillyxade och överdrivna, allt för att få fram den där indie-komiska känslan som filmen suktar efter att uppnå. Den misslyckas. Karaktärerna blir inte charmigt udda, utan känns falska och humorn flyger inte. Dessutom är det en ganska konstig moral i historien; det fanns inte en del av mig som ville att knarkaren skulle vara med tjejen, och hon verkade mest bara intresserad av honom för att det stod så i manus. Visuellt? Tidstypiskt digitalt foto med kort skärpedjup och mycket närbilder. Kortfilmsgenerationen börjar få göra långfilm och tar med sig sin oinspirerat strömlinjeformade studentfilmar-stil. Nä, som sagt, jag tyckte verkligen inte det här var bra. Ett tag var den till och med nära ettan, men jag sansade mig och kom att minnas Transformers och allt sådant. Så illa är ju inte detta. Men nog blir man en smula provocerad av att kritikerna hyllar pekoralet.
StureStenhög
2021-02-24
Jag har svårt att förstå poängen med sådana här filmer. Här finns ju inte ett spår av riktiga människor. Det är bara ett gäng jobbiga personer som tar helt oförklarliga beslut. Vi får också banal symbolism och ett självpåtaget allvar som stundtals blir olidligt. En film som aldrig känns som något annat än film
HerrNenne
2020-10-29
Jag tycker det bara flyter på. Det stannar inte upp och gräver ner sig i drama, utan, livet händer bara. Det är ganska fint.
KimEkberg
2020-09-15
nja, på tok för vanlig. har svårt att se varför man skulle välja detta istället för valfri Andrea Arnold-film. För smetigt påklistrat med Emmaus-fotomodeller och Actor Guild of Australia-skådisar som går runt och spänner ögonen i varandra och spelar livfulla och avslappnade. Känns mest som en konstruktion, att varje scen bara är till för handlingen.