2.9

Juarez - De försvunna

Kropparna efter en rad unga kvinnor hittas i Juarez ödemarker vid den mexikanska gränsen. Motarbetad av det korrupta rättsväsendet som blundar för vad som händer, söker sig kommissarie Blanca Bravo in i en mörk värld av sadism, droger och människohandel. Parallellt med hennes utredning berättar filmen om ett offers väg mot undergången på en av världens mest våldsdrabbade platser....

Originaltitel El traspatio
Alternativ titel Backyard El Traspatio, Backyard
Regissör Carlos Carrera
Manus Sabina Berman
Genre 2000-tal, Kriminalare, Drama, Mysterium, Thriller
Skådespelare Ana de la Reguera, Joaquín Cosio, Jimmy Smits, Amorita Rasgado, Enoc Leaño, Marco Pérez

RustyFilm
2016-12-09
Det här är en realistisk thriller med verklighets bakgrund, mycket obehaglig historia om massmord på unga kvinnor i gränsstaden Juarez(Mexico-USA). Snyggt foto. Varierat skådespeleri. Bra produktion
WillyV
2014-04-03
Riktigt bra, omskakande och hård. Realistisk och brutalt (på flera sätt). Rätt igenom nervigt och lågintensivt spännande. Fonden av verkliga, mördade kvinnor är tung, filmen är svår att skaka av sig. De la Reguera påminner lite om Penelope Cruz, fast med skillnaden att hon är en duktig skådespelare. Fyran är dock svag, för det finns små brister kring karaktärsteckningen, i personregin, kring slutet.
Dobegirl
2012-03-11
Med tanke på att filmen är baserad på Sanna händelser så är den mkt sevärd! Skänker en tanke till alla offer
Ve72
2012-02-17
Bra film med mycket omskakande story. Fruktansvärt att den dessutom är baserad på verkliga händelser. Absolut sevärd!
Bumpeman
2011-11-30
temat är bra, berör och ska belysas men själva filmen är väl så där.
Jörmungandr
2011-08-20
uarez, som den heter på svenska, är en mycket omskakande mexikansk kriminalthriller som är baserad på verkliga händelser. Många kvinnor hittas mördade i ödemarkerna och har utsatts för sexuellt våld. Det korrupta rättsväsendet blundar för vad som händer, och närmast motarbetar en kvinnlig polis som försöker utreda härvan. Välskrivet manus och en välgjord film med en viktig samhällskommentar... 3+ av 5
erosagape
2011-07-25
Inte för att jag varit just där Mexiko men filmen berör. Ingen Hollywood-glamour utan naket, rått och rätt realistiskt. Hu, och hur ska "de goda" (i detta fall de som inte mördar eller ens behandlar kvinnor, eller män, illa) vinna? Rättvisans tjänares metoder kanske inte alltid är försvarbara eller ens rättvisa, men förståeliga.
ellaine
2011-06-04
Rätt seg och hade helt klart kunnat gjorts bättre. Den svenska texten på min film var usel, översättaren borde nog ta och byta jobb. Tillslut var jag tvungen att byta till dansk text, vilket var mycket irriterande.
shari
2010-10-26
Håller med tidigare kommenterar om att den kunde ha gjorts mycket bättre. Sevärd ändå pga det engagerande temat. Ana de la Regueras insats väl godkänd.

2010-10-06
Kunde varit mycket bättre. Manuset är anmärkningsvärt enkelspårigt. Men en helt okej film värd att spendera tiden på. 2+