2.6

Bad Words

Om en grinig 40-åring som genom ett registreringskryphål deltar i en nationell rättstavningstävling för barn.

Originaltitel Bad Words
Regissör Jason Bateman
Manus Andrew Dodge
Genre Komedi, 2010-tal
Skådespelare Jason Bateman, Kathryn Hahn, Rohan Chand, Philip Baker Hall, Allison Janney, Ben Falcone, Steve Witting, Beth Grant, Judith Hoag, Patricia Belcher, Anjul Nigam, Bob Stephenson, Michael Patrick McGill, Greg Cromer, Rachael Harris, Connor Kalopsis

KyLLo
2018-06-17
Absurt, dråpligt och tänkvärt, lite som i The Terminal. Den här ifrågasätter dessa (nästan heliga) amerikanska stavningstävlingar med alla oskrivna regler, genom att bryta mot så många som möjligt. Bland annat genom att använda ett grovt och barnsligt språkbruk. Om huvudpersonen hade varit en vanlig ilsken 40-åring som ville förstöra tävlingen och krossa barnhjärtan hade filmen varit dödsdömd, men det framkommer flyktigt att han inte är en vanlig 40-åring, att han inte gör det för att provocera och att det finns en bakgrund till att han är grinig och ställer upp i tävlingen. Det är viktigt att Andrew Dodge har fått med det i handlingen. Så det är ingen renodlad komedi som måste vara rolig hela tiden, utan samtidigt ett drama med allvarliga undertoner. Och jag är nog ganska tacksam att det är Jason Bateman i huvudrollen. Med Adam Sandler i rollen hade jag fått spader direkt.
HerrNenne
2016-08-17
Det finns något som håller den över ettan, men det är inte mycket alltså. Jag tycker helt enkelt inte de flesta roliga sakerna i den här är roliga, mest plumpa. Och har alltid svårt för osympatiska karaktärer.
2015-11-07
Intressant på många sätt och vis, men samtidigt bara en bagatell i mängden. Det som är mest fascinerande med denna film är att den är proppad med provokationer vilka även om de är billiga är enormt effektiva. Dessutom förekommer de i relativt sparsam mängd jämfört med andra filmer som ska chockera och provocera mittfåreamerikanen. Lägg sedan till att filmen är överraskande oförutsägbar. Själva storyn går det dock tretton på dussinet av, men filmens lågmälda råhet är en smakfull krydda. Flera skratt, en hel del leenden, men därutöver lite väl lite tuggmotstånd och i längden blir det hela ganska tjatigt. En mycket svag trea kan jag sträcka mig till. (7-/15)
ulpe01
2015-10-06
Visst är Bateman rolig och storyn lite spännande, men det betyder tyvärr inte att filmen håller hela vägen. Småtråkig emellanåt och skratten kommer glest.
annihilat0r
2015-08-17
"Bad Words" är en lika gullig som mystisk indiefilm. En väldigt härlig upplevelse som alla borde få uppleva. Rolig, skön och charmerande. Jason Bateman och Rohan Chand är troligtvis århundradets radarpar.
Kautsky
2015-05-20
Stark trea! Överraskande bra faktiskt. Sedan så gillar jag ju verkligen Jason Bateman vilket kan bidra till att jag gillade den så pass mycket.
marleey
2015-05-12
Detta var helt klart en positiv överraskning. Jason Bateman har gjort ett bra jobb både framför och bakom kameran. Storyn att en vuxen man hittar ett kryphål och på så vis säkrar sitt deltagande i en rättstavningstävling för barn är både bisarr och väldigt rolig. Varför Guy Trilby, som Bateman spelar, deltar är länge oklart. Vilket jag gillar. Det gör Trilby lite mystisk och intressant. Det finns även ett lager av mörker runt han som är ökar intresset ännu mer. Nästan så att jag helst varit utan svar på frågan om varför han deltar i tävlingen. Att han dessutom är bra gillar jag. Hade han varit dålig så hade det nog bara blivit pajigt. Förutom Bateman så förtjänar den unga och charmiga Rohan Chand beröm för sin insats. Bad Words blir tyvärr lite enformig då många skämt går ut på att Bateman använder fula ord. Svordomar som humor är något som snabbt blir tjatigt. Som tur är så räddas det upp av miljöerna och de ofta unga personerna som blir drabbade av Batemans hårda framfart. Som sagt, Bad Words är en positiv överraskning och en av de bästa komedierna jag sett på senare år. Stark 3:a.
ChristerF
2015-04-29
Vuxna män som är riktigt elaka mot barn gör mig alltid glad.
fridenpaden
2015-02-28
Roligaste Bateman hittills!
2015-02-11
Jason Bateman regisserar sig själv i en film som verkligen ger utrymme för Bateman när han är som roligast dvs. som en elak skitstövel med grovt språk. Jag älskar det och även det inte direkt är PK så finns det få saker som är så roliga och frigörande, på film, som en vuxen person som säger vad han tycker till barn. Filmen har dessutom strax under ytan berikats med både feelgood och hjärta. 3+