3.4

Bakhåll

Det är de första dagarna av fortsättningskriget i ryska Karelen sommaren 1941. Den unga löjtnanten Perkola och hans avdelning får order att förflytta sig till byn Repola i främsta linjen. Hans fästmö, lottan Kaarina Vainikainen, har också kommenderats dit. Perkola ber om att Kaarina ska skickas bort från fronten eftersom byn är så utsatt, och hans förman går med på det. Kaarina åker från fronten med en transport av sårade och Perkola beger sig ut på ett spaningsuppdrag bakom de ryska linjerna.

Originaltitel Rukajärven tie
Alternativ titel Ambush
Regissör Olli Saarela
Manus Olli Saarela, Antti Tuuri
Genre Krig, Drama, 90-tal
Skådespelare Peter Franzén, Irina Björklund, Kari Heiskanen, Taisto Reimaluoto, Kari Väänänen, Tommi Eronen, Pekka Heikkinen, Pekka Huotari, Tero Jartti, Rauno Juvonen, Arttu Kapulainen, Matti Laitinen, Petri Manninen, Kristo Salminen

Djason
2016-03-01
Nja filmen fungerar å där. Tyckte den var ganska långtråkig.
Dutch
2013-08-14
I en och en halv timme så är det fin trädporr man bjuds på och det gillar vi men resterande delen blir lite väl löjlig.
Gyllenbock
2010-12-07
En helt ok film, fast gillade inte kärlekshistorien som störde. Krig är verkligen ett jäkla elände och lidande för alla inblandade.
amam
2010-12-07
Alldeles för patriotisk för ett högre betyg. Funkar inte speciellt bra i helhet heller plus att kärlekshistorier i krigsfilmer oftast blir ganska tvungna och drar uppmärksamheten bort från det som filmen försöker förmedla.
SalotSar
2010-12-07
sentimentala mongolfinnar. Cred för att de även verkar sköta sin kroppsbehåring även under krigstid.
Marles
2010-08-20
Kuollut ryssä paras ryssä,morfar dog i de här striderna i östkarelen.Rysshatet väcks till liv varje gång jag ser filmen.De fega ryssdjävlarna eldöverfaller en konvoj med finska lottor.Kan man sjunka lägre??
Rele
2010-04-29
Ollii Saarela har gjort en bra film med många bra skådespelare. Filmen handlar mest om pluton Perkolas spaningsuppdrag och hur löjtnant Perkola klarar av beskedet att hans festmö åkte med en kolonn som blev utblånad av ryska partisaner.
Semiramis
2009-05-16
Riktigt bra, en väldigt stark fyra.
Tomtah
2008-08-31
Stark tvåa jag vet inte den blev lite löjlig till slut denna film tillför ingenting nytt till genren. Det är en typisk medioker krigsfilm fast från Finland.
pigman
2008-04-01
Stark trea, lite för lång och blev lite tjatig. Fin Kemi mellan Irina och Peter men inte så kosntigt kanske, är är ju gifta.