3.1

Balladen om Marie Kröyer

Marie Krøyer lever ett priviligierat liv tillsammans med sin man, den firade danske konstnären P.S. Krøyer. Han är mer framgångsrik än någonsin och hon är en av Danmarks mest omtalade kvinnor. Men under ytan är livet och deras äktenskap allt annat än lyckligt.

Originaltitel Marie Krøyer
Alternativ titel The Passion of Marie
Regissör Bille August
Manus Peter Asmussen
Genre 2010-tal, Biografi, Drama
Skådespelare Birgitte Hjort Sørensen, Søren Sætter-Lassen, Sverrir Gudnason, Lene Maria Christensen, Tommy Kenter, Nanna Buhl Andresen

Skapad 2012-10-04 av TimBuckley
Det är en i slutändan sorgsen och varm ballad som filmtiteln håller fram ur ljuset som strålar ur den vita dukens alltjämt föränderliga budskap under denna kyliga Oktober-eftermiddag som filmen...   Läs mer »

RustyFilm
2016-12-28
Historien är inspirerad av Anastassia Arnolds biografi om Marie Krøyer (tidigt 1900 tal). Det är ett konstnärsdrama där celebriteter som danske Skagenmålaren Søren Krøyer och svenske tonsättaren Hugo Alfe’n ingår. Men huvudrollen har Sørens fru Marie (Birgitte Hjort Sørensen) Trots ett mycket vackert Skagen i bakgrunden (bra foto) och trots tidvis teatral dramatik så har jag lite svårt att hålla koncentrationen, så det är nog lite segt.
bubblo
2015-01-26
Sverrir Gudnason är verkligen usel och sänker filmen. Jag förstår verkligeen inte varför han får fortsätta göra film efter film. Ser inte folk hur dålig han är? Det känns helt surrealistiskt. Jag förstår inte detta.
Anastacia79
2014-07-17
Underbar film. Så starka personligheter. Önskar att filmen hade fortsatt ända till Maries död, så mycket mer hon var med om efter filmens slut. Vill bara se mer!!
Jennyshima
2014-02-03
Njae, filmen känns väldigt platt och förutsägbar. Som alltid när det handlar om personer som har existerat finns det ett behov av övertydlighet när det gäller att förklara för den som tittar vilka skådespelarna ska gestalta. Det är dock vackra miljöer och kläder men jag hade hade förväntat mig något mer.
Gigi1943
2013-11-11
Vad synd att Gudnason var så illa gjord, det är första gången jag reagerar på en svensk i en utländsk film, men han lät supertöntig när jan pratade svenska ...! Hade varit bättre med en dansk som pratat "svenska". Annars var väl filmen helt ok.
CameraObscena
2013-10-27
Balladen om P.S. Krøyer och dennes trophy wife...
Alice-Renee
2013-10-05
Kunde inte August regisserat Gudnason bättre? Och varför en Den goda viljan-liknande pianoslinga? Den påminde ju bara om att Marie Krøyer över huvud taget inte når upp till Den goda viljans briljanta standard.
Undine
2013-09-11
Otroligt underbart välgjord film! Enastående skådespelare och sjukt bra scener och manus. Dock passade inte alls snubben som spelade Hugo Alfvén in. Modern stockholmsdialekt passar inte när filmen ska utspela sig för mer än 100 år sedan. Det skar sig i dialogen med övriga skådespelare, kändes liksom inklippt. Men för övrigt en underbar film.
haajen
2013-05-07
Skulle inte det här vara en film om Marie? Känns mer som om hon är en biperson i historien om sitt eget liv. Inte direkt dålig bara väldigt banal och allmänt stel film.
Gyllenbock
2013-04-08
Helt ok, blev berörd över P.S. Krøyer:s kroppsliga och mentala förfall. (fint spelad av Søren) Drömmen vore att ha en av hans vackra tavlor, men de är förstås alldeles för dyra.