3.4

Flykten från DDR

Detta är den sanna historien om de östtyska familjerna Strelzyk och Wetzel som i september 1979 skapade stora rubriker över hela världen. I hemlighet ägnade de lång tid åt att själva sy och snickra ihop en luftballong i källaren för att försöka fly från diktaturens DDR till friheten i väst. En våghalsig plan där både förberedelserna och själva färden satte allas liv på spel. Jagade av den största styrka Stasi kunnat mobilisera blir familjens plan en kamp mot klockan där varje sekund räknas?

Originaltitel Ballon
Regissör Michael Herbig
Manus Michael Herbig, Kit Hopkins, Thilo Röscheisen
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Friedrich Mücke, Karoline Schuch, Alicia von Rittberg, David Kross, Thomas Kretschmann, Jonas Holdenrieder, Tilman Döbler, Ronald Kukulies, Emily Kusche, Christian Näthe, Till Patz, Ben Teichmann, Sebastian Hülk, Ulrich Brandhoff, Antje Traue

mammene
2020-02-03
En underliggande spänning som efterhand stegras, inte många andningspauser här inte. Men ändå inte en thriller av det vanliga slaget, utan det var med finess. Det jag kan klaga på var när man försöker luras, lite onödigt enligt mitt tycke. Annars är det här skeendet mycket intressant att göra film på.
kexchokladet
2019-12-08
Spänning, välgjort, bra skådespelarprestationer , bra musik, snyggt foto...En fantastisk filmupplevelse!
myslas
2019-08-21
Om vi helt bortser från sanningshalten (som jag inte vet något alls om) och bara bedömer den som om det vore fiktion så är det här en väldigt spännande film. Kanske lite väl tillrättalagt men effektivt gjord och med ett strålande soundtrack.
goeran
2019-08-17
Michael Herbigs Flykten från DDR är en mycket välgjord och rafflande film som bygger på verkliga händelser; familjerna Strelzyks och Wetzels flykt från Östtyskland i en luftbalong den 16 september 1979. Bäst bland skådespelarna är Thomas Kretschmann i rollen som överstelöjtnant Seidel; Stasi-chefen som leder jakten efter de flyende. Betyg 4.
StureStenhög
2019-07-25
Filmer om det gamla DDR kan man inte gärna få för många av. Den här är förvisso bättre som thriller än som historisk film, men det är ändå skådeplatsen med de grådaskiga miljöerna och storebror Stasi i varenda hörn som är hela grejen. Det är också en intressant verklighetsbaserad historia i botten. Fullt ut tar man väl inte vara på potentialen, filmhantverket är kompetent men oansenligt, likväl är det dock en solid paranoiathriller