2.9

Bambi

Den unge hjortkalven Bambi ska en dag bli Skogens furste. Men vägen dit är lång. Det är mycket han måste lära och mycket han måste förstå. Till sin hjälp har Bambi sina vänner Stampe, Uggla och den blyga skunken Blomma, men också sin ståtlige far. Han är den ende som kan rädda honom från farorna som lurar i skogen.
Baserad på romanen "Bambi. Eine Lebensgeschichte aus dem Walde" av Felix Salten från år 1923.

Originaltitel Bambi
Regissör David Hand
Manus Perce Pearce, Felix Salten, Larry Morey
Genre Animerad, Familjefilm, Drama, 40-tal
Skådespelare Hardie Albright (röst), Will Wright (röst), Sam Edwards (röst), Ann Gillis (röst), Sterling Holloway (röst), Paula Winslowe (röst), Peter Behn (röst), Stan Alexander (röst), Cammie King Conlon (röst), Donnie Dunagan (röst), Fred Shields (röst)

Skapad 2019-12-11 av m86
Jag vet att jag har recenserat en massa animationsfilmer, och det tänker jag fortsätta med! Den här gången har jag valt fram Disneys 4:e (eller 5:e) tecknade klassiker: Bambi från 1942. Efter att...   Läs mer »

ernils_l
2019-01-27
Helt ruskigt snyggt tecknad är den. Storyn däremot är ickeexisterande, men det är ju å andra sidan inte så ovanligt i se tidiga Disneyfilmerna... Episodisk men vacker, helt enkelt.
vonadel
2018-01-02
Så var det dags för en Disney-film. Svårt med dessa tidiga verk. Finns så mycket nostalgi och charm i dem. Samtidigt är det ju inget som riktigt hade funkat idag. Tycker ändå detta är en av de bättre av de tidigare filmerna. Lite intressant att människan gestaltas som den onda. 6/10
2017-10-18
2017-10-09
Ingen favorit precis....
StureStenhög
2017-04-28
Det här var iaf den bästa filmen jag har sett från Disneys tidiga era, även om det inte säger så mycket. Lite känns den som en prototyp för kommande djurbaserade Disney-filmer, skelettet finns här, men inte speciellt mycket kött på benen. I all sin enkelhet är den dock ändå en småtrevlig skildring av livets gång. Den kan också mycket väl vara filmhistoriens mest spoilade film, men visst är den scenen lite hjärtskärande fast man vet att den kommer. Stampe å andra sidan är ganska störig, han hade nog förtjänat ett värre öde. Stark tvåa
wasteoftime
2016-08-19
Svårt att förhålla sig till den här filmen - det är ju knappt ens en film. Ok, det är kanske lite hårt, men de stora hoppen, den relativa avsaknaden av en narrativ berättelse, ihop med att det inte känns speciellt meddragande. Det är trevligt. Och sedan är det otrevligt när människan kommer. Sedan är det trevligt igen. Och så otrevligt. Och så trevligt. Nä, en etta och 0,5 på SH-skalan, det som räddar den från att falla längre ner på SH-skalan är främst längden. Så förbannat tråkig film.
Tatty
2016-06-12
Riktigt rolig, fin, mysig, söt, underbar och sorglig film. Grät till och med för denna tecknade filmen.
AmyTatti
2016-04-01
När filmen når en avgörande händelse i huvudkaraktärens liv så "spolas" handlingen fram ett år. Lite snopet och inte alls hur Disney hanterar dessa händelser nuförtiden. Jag hann ju inte ens gråta innan storyn fortsatte i sin munterhet. Men en fin film ändå.
RunRiot
2016-02-09
Gissar att jag är för bortskämd med dagens filmer för att riktigt fastna för detta. Tyckte mest den var seg och ointressant. Fint ritad dock och en klassiker är alltid en klassiker.
2016-01-10
Fin och gullig men platt och så oerhört jävla tråkig...