3.2

Bananas!*

På uppdrag av tolv arbetare i Nicaragua drabbar den amerikanske advokaten Juan Dominguez samman med Dole Food Company i en historisk rättegång. Dole anklagas för att ha orsakat sterilitet genom att använda ett förbjudet bekämpningsmedel. Kan Juan Dominguez vinna eller kommer jätten undan?

Originaltitel Bananas!*
Regissör Fredrik Gertten
Manus Fredrik Gertten
Genre Dokumentär, 2000-tal

Skapad 2019-11-11 av frienatic
Bananas!* är inte en remake av Woody Allens ”tidiga, roliga” film med samma namn från 1971 utan en dokumentär om hur bananstormakten Dole använt bekämpningsmedel som ska ha skadat deras anstäl...   Läs mer »

2017-10-22
Viktig dokumentär
AlbinWesley
2014-06-02
Finner det intressant att så många verkar tycka att filmen är objektiv, inte väljer sida och så vidare, medan jag själv finner den tydligt ställningstagande. Dock inget fel med det, bra som hade rätt stor inverkan när den kom, vilket talar om dess vikt.
Rehn108
2013-11-26
Kanske att jag höjer den här till en fyra, men just nu känns det här riktigt. Vad advokaterna gör är värt en femma, men dokumentären i sig känns som en stark trea. Den är intressant och lite gripande. Jag kommer definitivt se uppföljaren. Dokumentärer som visar på korruption eller, som i det här fallet, hur ett vidrigt beteende försvaras av en enorm arsenal svindyra advokater, uppskattar jag.
pungsnigel
2013-11-16
Gillar att den inte är vinklad och att man får se helheten ur alla synvinklar.
Mikka
2013-04-05
Det är inte den bästa dokumentären, även om ämnet är intressant och viktigt. 3-
Mat1az
2013-02-27
Bra balanserad dokumentär som inte tar för mycket ställning. Försöker inte försköna något. Rättegångarna är intressanta.
zazken
2013-02-21
Faktiskt rätt tråkig, men en skönt sliskig advokat den där Juan.
Körsbär
2013-01-20
Intressant ur många synvinklar.
Redfield4ever
2012-10-24
Väntade mig någonting betydligt mer förvånande och chockerande. Sen tycker jag personligen att Juan Dominguez verkar vara lite av ett as som bara försöker få uppmärksamhet men det kanske bara är min cyniska sida som kommer fram.

2012-10-15
Väntade mig mer, betydligt mer. Förstås intressant ämne men hypen kring dokumentären förstår jag inte. Jag antar att somliga kan ha överraskats negativt av att den kapitalistiska marknadens osynliga hand inte alltid gör världen till en bättre plats trots allt.