3.1

Bandolero

Inleds med att Dee Bishop och hans gäng skall hängas. Bödeln visar sig vara Dees bror som hjälper dem att fly.

Originaltitel Bandolero!
Regissör Andrew V McLaglen
Manus James Lee Barrett
Genre Romantik, Western, 60-tal
Skådespelare George Kennedy, Dean Martin, James Stewart, Raquel Welch, Andrew Prine, Will Geer, Clint Ritchie, Denver Pyle, Tom Heaton, Rudy Diaz, Sean McClory, Harry Carey Jr, Don 'Red' Barry, Guy Raymond

erosagape
2016-01-16
Såg den 1971 på Dingle biograf, kostnad 4:- men då skrev jag upp att den hette den Fly, eller dödas.
skinnyskaller
2013-08-21
Efter en underhållande inledning mynnar det ut i soppig westernsmörja med trista romantiska klyschor och irriterande stereotyper. Tearjerker-finalen är tänkt att vara spänningsladdad men misslyckas med att beröra. Dock är Stewart en behållning filmen igenom och det är en förjävla catchig låt, det där!
RichardEk
2013-07-10
Moraliskt komplicerad gammal västernfilm, i två olika avseenden. För det första tar filmen upp moraliska frågor på ett inte oävet sätt, där de olika huvudrollskaraktärernas etiska förflyttningar skapar en dynamik i berättelsens moraliska dimension. För det andra är filmen moraliskt komplicerad i och med att den målar upp en väldigt endimensionell bild av mexikaner och en ganska ambivalent bild av kvinnor [genom den estetiska gestaltningen av Raquel Welsh] som följer dess tidsanda men som inte desto mindre känns unken ändå. Dock är det alltid en fröjd att se James Stewart på film, och även den allmän underskattade George Kennedy gör en bra insats i filmen.
StureStenhög
2012-11-22
En lite underskattad western, den erbjuder sannerligen gedigen underhållning för den som gillar genren. Mest av allt är det James Stewarts film, han har tilldelats en tacksam roll som han verkligen lyckas spela på ett underhållande sätt. Även i övriga roller sköter sig skådespelarna bra, i synnerhet Dean Martin. och vi bjuds också på en hel del kul dialog. Miljöerna och den medryckande musiken förtjänar även de att lyftas fram. En ganska stark trea
mammene
2012-11-20
En mycket sevärd western där man i lagom tempo får lära känna huvudkaraktärerna, vilket gjorde att jag kunde känna sympati för dem. På färden fick vi vackra vyer och sällskap av en trevlig melodislinga. Mycket bra skådespel och då förståss av James Stewart som bara är för härlig!
Mexikanen
2011-11-08
Denna Stewart western sticker definitivt ut ifrån de andra han gjorde. Med en ganska imponerande rolllista utvecklas denna lite mer mörka historia på ett mycket spännande vis. Skall ses om snart. En klar fyra.
bubblo
2010-01-12
Jag gillade hur den utvecklade sig, även om den hade lång startsträcka. Ovanligt "mörk", och slutet .. Ja, jag ska inte säga för mycket, men det är inget av typen feel-good. Jag gillade också de olycksbådande ökenmiljöerna, och den lilla döda staden.. häftiga miljöer lyfter de flesta westernfilmer. Raquel Welch är verkligen ingen skådespelerska, men man vänjer sig.
Kurganen
2009-12-19
Det är något visst med western-rullarna från det sena 1960-talet och framåt. Brutaliteten ökar och så också skitigheten. Det blir liksom bara bättre. Det är lite tråkigt att Dean Martin inte fick göra fler westerns än vad han gjorde, han är ju så förbannat stilig och luttrad. James Stewart är också han väldigt sevärd. Överlag så är filmen inget spektakulärt men ändå väldigt sevärd om man som jag gillar westernfilmer som de ska göras.
Bomkia
2006-01-09
Trodde först det var lite åt komedi-hållet, men filmen är faktiskt smått brutal stundtals. Bra ensemble-rulle med Stewart i toppen.