Bang-Rajan

År 1767 närmar sig den överlägsna burmesiska hären Siams, nuvarande Thailands, gamla huvudstad Ayutthaya. Imperiet lägger under sig mer och mer mark. I djungeln på nordfronten förlöper fälttåget inte som det burmesiska imperiet planerat. I tre blodiga strider har en liten grupp extraordinärt modiga krigare från landsbygden, Bang Rajan, lyckats hålla ställningarna mot den mäktiga krigshären. Burmeserna bestämmer sig för att en gång för alla krossa byborna och vinna mark till det burmesiska imperiet. Detta är legenden om krigarna från Bang Rajan.

Originaltitel Bang-Rajan
Regissör Tanit Jitnukul
Manus Kongkiat Khomsiri, Tanit Jitnukul, Patikarn Phejmunee, Buinthin Thuaykaew
Genre Drama, Action, Krig, 2000-tal
Skådespelare Winai Kraibutr, Bin Bunluerit, Jaran Ngamdee, Chumphorn Thepphithak, Attakorn Suwannaraj, Bongkoj Khongmalai

Skapad 2019-12-05 av niebaotan
Tiden närmar slutet av 1700-talet, 1767 för att vara exakt. Det burmesiska imperiet har invaderat Thailand och erövrat stora områden. Det är egentligen bara huvudstaden Ayutthaya som de behöver ...   Läs mer »

Johan_G
2013-03-10
Arbetet med kameran/scenerna i början av filmen i stridderna är väldigt röriga och väldigt dåliga, Sen var vissa av killarna lite väl bra i form i kroppen för att känns ''verkligt''. Annars var filmen väldigt bra ändå som lite fakta film ändå. Nattscenerna går att diskutera men tror jag förstår varför det skiftande ljuset.
Ola_Schubert
2012-09-29
Tja, filmen är ju inte långtråkig. Och visst är det en smula intressant att se att ett land som Burma, en gång varit en stormakt som Thailändarna framställer som "arvsfienden". Men filmen är svulstigt nationalistisk och sentimental. I vanlig ordning, vad gäller asiatiska krigsfilmer så sparas det inte på blod och råhet. Det får bli en stark trea i betyg. Tilläggas skall att det finns en rysk film " slaget vid Poltava", som på liknande vis framställer Svenska soldater som våldtäktsmän och de svenska kvinnorna som lössläppta slynor, i motsatts till de redbara ryskorna.

2011-09-24
Tja, det händer ju en del, men inte direkt genomtänkt manus...
Kaigon
2008-07-29
Blood and Gore. Det verkar även gå tio döda burmeser på en sårad siam.
gnolam
2008-03-25
Nja, trots mängder med våld och gigantiska mustascher så blev filmen inte så mycket att hänga i julgranen. Osammanhängande, ohyggligt dålig klippning och några av de taffligaste nattsekvenserna på den här sidan av 60-talet.
HerrNenne
2008-02-25
Oj. Jag håller med om det mesta som sagts. Klippningen i vissa stridsscener, speciellt i början, är katastrofala, jag har egentligen svårt för filmer där man får fem pilar i sig och fortsätter slåss, man skulle behöva större djup i en del karaktärer och under slutet sjabblar dom bort ganska mycket med lite för melodramatiska scener, stillbilder och voice-overs. Men ändå. jag vill ge den en fyra än då. Nångång kanske jag sänker till en trea, men jäklar vilken känsla jag fick ändå. Och Ai Tong Maen! Vilken karaktär!
Ryujin
2007-08-21
Väldigt dålig editering och annat som gör att filmen känns grötig, gör det svårt att identifiera med några karaktärer över huvud taget osv gör att filmen bara får en 1a. Storyn är ju bra, men filmskaparna har totalt sjabblat bort det.
sebbe_stj
2007-02-07
Går knappt att se vad som hände..
Steinman
2007-01-29
Älskar sådana här historier om vad mod, hjärta och gemenskap kan göra. Stenhårda fighter också.

2007-01-13
BANG-RAJAN väckte inget större intresse för min del. Trots att den har vissa likheter med BRAVEHEART är den långt ifrån lika underhållande. Filmen saknar djup och krigsscenerna avlöser varandra utan större vikt på handlingen i övrigt. Vissa scener i filmen har så pass låg ljusstyrka att det nästintill är omöjligt att urskilja vem som säger vad.