3.4

Bangkok Hilton

Hennes far försvann för 20 år sedan. Alla sa att han var död. Men de ljög. Han lever i en annan världsdel under ny identitet. Hennes sökande för henne till Bangkok. På flygplatsen stoppas hon av tullen som hittar ett parti narkotika i hennes väska. Domstolen dömer henne till lagens strängaste straff - döden! Hon förs till Thailands mest ökända fängelse, "Bangkok Hilton", i avvaktan på att domen ska verkställas...

Originaltitel Bangkok Hilton
Regissör Ken Cameron
Manus Ken Cameron, Terry Hayes, Tony Morphett
Genre Drama, Mini-serie, 80-tal
Skådespelare Denholm Elliott, Nicole Kidman, Deborah Kara Unger, Joy Smithers, Hugo Weaving, Judy Morris, Jerome Ehlers, Lewis Fiander, Noah Taylor, Norman Kaye, Pauline Chan, Gerda Nicolson, Richard Carter, Tan Chandraviroj

Starkbröl
2024-01-21
Mycket välspelad och kompetent av de tre huvudrollerna, även om Kidman i början känns lite överspelande vad gäller "ungdomlig neurositet". Intressant och tappar aldrig spänningen.
2020-03-15
Kompetent miniserie man minns från förr. Och nu vid en omtitt är den såklart fortfarande bra och faktiskt mer än bara ett fängelsedrama. Tidens tand har också tyvärr tagit ut sin rätt, men som helhet är den klart bra.
Muhammed
2019-10-13
Här fordras tålamod och starka nerver för en film som verkar vara från 50-talet. Kidman suverän. Fängelsefilmer är jobbiga, hade jag vetat hur lång den va, skulle jag inte sett den. Det blev sent i säng...
2017-12-17
Helt ok...

2017-08-07
Skådespelarna gör ett bra jobb och storyn är det inget fel på men däremot är filmen väldigt seg och faktiskt ganska tråkig emellanåt.
RustyFilm
2016-12-09
Det här är en TV-serie(mini) från 1989 (den bästa TV-serie jag kan minnas) så man får väl ha överseende med den väldigt dåliga tekniska kvalitén. Men man blir kompenserad genom ett mycket spännande drama/thriller som är hela 4 timmar lång. Handlingen utspelas till stor del i Thailändsk fängelsemiljö. När jag betygsätter den här bortser jag från det mesta, utom handlingen.
2016-10-03
Ibland blir en film bra tack vare skådespelarna och detta är en sådan film. Inte för att storyn är dålig men tempot är ganska lågt så det blir lite segt emellanåt. Men tack och lov lyckas skådespelarna lyfta upp det hela och det rejält! Med sämre skådespelare hade detta blivit en kalkonrulle men nu lyckades man få tag i rätt skådespelare och tack vare det blir betyget en svag 5:a.
Spaderfyra
2015-12-25
Sett den två gånger. Ännu bättre vid repristitten. För mig är det här en film som finns med på tio-i-topplistan. Nicole Kidman är suverän. Sevärd.
Ghostface
2015-09-30
Att se filmen idag och att ha sett den 1989 är nog två olika saker då flera filmer på samma tema har passerat revy genom åren och förminskat spänningen. Dramatiken mellan Kidman, Weaving och Elliott gör filmen sevärd.
mikj
2014-08-04
Måste höja från 4 till 5 efter omtitt. Så bra!