2.2

Barabbas

När upprorsmannen döms till korsfästning på Golgata sker det samma dag som Jesus ska avrättas. Ståthållaren Pontius Pilatus lovar amnesti till en av fångarna, och oväntat väljer den skränande mobben att skona Barabbas och sända Jesus mot döden längs Via Dolorosa. I samma stund innebär detta ett uppvaknade för Barabbas, som med vreden brinnande i ögonen snart kommer utgöra ett farligt hot mot romarriket?

Originaltitel Barabbas
Regissör Roger Young
Manus Francesco Scardamaglia, Nicola Lusiardi, Salvatore Basile
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Billy Zane, Cristiana Capotondi, Filippo Nigro, Anna Valle, Tommaso Ramenghi, Hristo Shopov, Marco Foschi, Paolo Seganti, Franco Castellano, Giampiero Judica, Valentina Carnelutti, Matteo Branciamore, Diego D'Elia

jonbo
2020-11-05
När Billy Zane ska bära en hel bibel-produktion vet man att det inte kommer bli någon höjdare. Zane ser stundtals plågad ut av att inte kunna klara rollen som Barabbas. Filmen i övrigt är lik alla andra bibel-filmer som spelats in i Tunisien och har italienare i rollerna.
tårtbiten
2017-08-30
Jag har inte sett filmen - men en viktig poäng är väl att filmen är baserad på den svenska nobelpristagaren PÄR LAGERQVISTs klassiska bok med samma namn från 1950. Hoppas filmen lever upp till boken något så när.