Baraka

En samling bilder från exotiska platser, platser som inom en snar framtid antagligen helt förändrats. Ett vemodigt och vackert tidsdokument om en krympande planet.

Originaltitel Baraka
Regissör Ron Fricke
Manus Genevieve Nicholas, Constantine Nicholas
Genre Dokumentär, 90-tal

2021-03-08
Fina bilder och intressant att se mänskligheten och jorden på det här sättet. Men blir liksom aldrig mer än så och den lyckas liksom inte hålla intresset uppe i 90 minuter.
Galivan
2017-01-30
Mer människofokus jämfört med Chronos. Det finns en del fantastiska bilder, men det är spretigare än Chronos innehållsligt och musikmässigt. En hel del bilder är inte så intressanta, så det är upp och ner. Favoritbild var nog Lake Natron, Tanzania.
Jompalompier
2016-01-27
Väldigt mäktig, fantastiskt foto och häftig musik. Enligt mig inte fullt lika bra som Koyaanisqatsi även om man egentligen inte borde jämföra dom. En maffig bioupplevelse!
F-M-J
2015-02-01
Kan ju inte beskylla filmen att sakna vackert fotografi, eller att den bjuder på en insiktsfull resa genom klotet vi kallar hem. Däremot har detta gjorts förut och det finns exempel som i min mening håller högre klass och kreativitet. Men en upplevelse jag gärna rekommenderar, stark trea.
Hypostas
2014-12-30
Ett mästerverk.
saggesaliv
2014-12-06
En mäktig skildring av den sjuka värld vi lever i. Religion, natur, kultur, fabrikat, naturförstörelse, religionsförstörelse, kulturförstörelse. Denna filmen utforskar människan och dess effekt på våran jord. Baraka är precis som Ron Frickes dokumentär Samsara (2011) ett stort fotografiskt mästerverk runt om hela jordklotet. Det är så otroligt välgjort att man hissnar bara av att tänka tanken på hur mycket arbete som lagts ner. Totalt så besöks 24 olika länder och vi får se allt från ett smogtätt Hong Kong till religiösa platser i Israel. Ett ordlöst äventyr på 90 minuter med stämningsfull musik, ett otroligt foto och en visuell orgasm. För mig som älskar fotografi är detta verkligen en njutning. Baraka, liksom Frickes senare Samsara, är något som är på gränsen till omöjliga att betygsätta på en skala. Fotografiskt, visuellt och konceptmässigt så är det tio utav tio rakt igenom, men för att bedömas som en film håller den inte det måttet. Jag önskar verkligen att jag hade sett Baraka före jag såg Samsara, då det faktiskt skiljer 20 år på dem, samt att de utforskar samma ämnen fast i olika perspektiv och olika tidsåldrar. När jag såg Samsara så gav jag den betyget 7/10 och att ge Baraka ett betyg som är högre eller lägre känns bara fel, då de har precis samma slående effekt. Så även om jag bara för sakens skull skulle kunna ge Baraka en åtta just nu, så måste jag göra Samsara rättvisa och ge Baraka en stark sjua. Betyg: ++7/10
AlbinWesley
2014-05-12
Givetvis är det exceptionellt vackert, stort och smått. Väldigt fint. Emellertid lyckades jag aldrig riktigt slappna av och tillägna mig filmens innehåll till fullo. En bättre dag hade säkert genererat en fyra, nu hoppas jag istället på bättre lycka med andra relaterad filmer.
pink.f
2014-02-05
Mäktig film.
skitbad
2013-10-31
Tveksamt om jag kunde valt en lämpligare film att inviga min nya HD-projektor med! Vackert, träffande, fascinerande, hemsk och hänförande...gåshud! Samklanget mellan bild och ljud är fantastisk! Sägas bör dock att den inte rår på Koyaansqatsi som den liknar...frågan är om inte Frickes nyare alster "Samsara" också är snäppet vassare. Kan ändå inte låta bli att "5:a" även denna, dessa filmer är oerhört tilltalande för mig.
indygrinder
2013-09-02
I rätt tillstånd, gärna med så bra bild- och ljudkvalitet som möjligt, så är detta ren meditation. Trots en del övertydlig symbolik och klyschiga korskopplingar så är det omskakande och tankeväckande, vackert och fruktansvärt. Ecce homo. Stark fyra.