3.1

Barbarian

När Tess äntligen kommer fram till sitt bokade Airbnb-boende möter hon till sin stora förvåning en man i dörren. Hon övertalas trots dubbelbokningen att komma in från ovädret och vad hon sen upptäcker är klart värre än lite regn och rusk...

Originaltitel Barbarian
Regissör Zach Cregger
Manus Zach Cregger
Genre Skräck, 2020-talet
Skådespelare Bill Skarsgård, Georgina Campbell, Justin Long, Richard Brake, Kate Bosworth, Sara Paxton

KyLLo
2022-12-28
I jämförelse med mycket annan skräck från 2000-talet är den bra. För tankarna till äldre skräckfilmer, då det fanns ett hantverk och en tanke med skräckfilmer. Det är uppbyggnad, stämning, budskap och inte så överdrivet med klippning, effekter eller övernaturligt. Även en gnutta humor utan att bli en skräckkomedi. Gillar man kusliga hus, mörka källare och skumma människor är det ett stort plus. Jag tycker dock att uppbyggnaden är för lång, att den är något för spretig (Parasit var dock ännu spretigare), samtidigt som utvecklingen är för tunn och upplösningen för simpel. Hade hellre velat se en annan utveckling, stegrande spänning och en annan upplösning. Och trots allt känns den fortfarande en aning amatörmässig och ytlig för att jag ska vara helt nöjd. Tror inte att det blir någon riktig klassiker då den inte verkar ha fått så mycket uppmärksamhet. Ändå minnesvärd och ingen jag ångrar att jag såg. Stark tvåa.
Dream
2022-12-24
Garanterad ännu en framtida skräck klassiker. Bill Skarsgård är lätt Hollywoods bästa svenska skådis för tillfället, kanske även bättre än farsan, men det är ju en smaksak.
Gaffe
2022-12-04
Underhållande, stundvis spännande och väldigt rolig. Upplevs bäst om man inte tar den på allvar.
PeterTheW
2022-11-14
Helt ok. Vissa delar bättre än andra
ZoIX
2022-11-14
Det här var väldigt bra men måste tappa en pinne i betyg för andra halvan tyvärr. Klart sevärd.
amam
2022-11-14
En del lite annorlunda filmgrepp och bra skådisar. Manuset är nog den största svagheten. Lite kul att Zach från WKUK är den som skrivit och regisserat filmen.
dlu
2022-11-11
Värdelös film, men det värdelösaste är användare på filmtipset. Klassiska filmer, som kommer att pratas om i hundra år till, ger ni en tvåa. Sen filmer som kommer att vara bortglömda i samma sekund den slutar gå på bio, en fyra. Ni är sjuka i huvudet.
vonadel
2022-11-07
Denna var bra. Nog den bästa under Spooktober faktiskt. Lite skådisar man kände igen. Alltid ett bra tecken för en skräckis. Kände mig engagerad genom hela filmen. Allt för sällan man känner det annars nu tycker jag. 7/10
AdamB-film
2022-11-06
Svag trea. Lite udda upplägg på filmen, vilket både gör den spännande men också att den tappar lite momentum. Första 30 helt klart de bästa.
xzsawq
2022-11-05
Satt på helspänn första halvan men sen avtog det väl kanske något. Bra skräckis ändå, lite udda.