2.7

Barnen från Frostmofjället

Sju föräldralösa barn fick lova sin mamma innan hon dog att inte låta församlingen placera dem på fattighuset. Barnen börjar sin mödosamma vandring över fjällen. De går från gård till gård.

Originaltitel Barnen från Frostmofjället
Regissör Rolf Husberg
Manus Rolf Husberg, Laura Fitinghoff
Genre Familjefilm, Drama, 40-tal
Skådespelare Hans Lindgren, Siv Hansson, Anders Nyström, Ann-Sophie Honeth, Ulf Berggren, Paula Jagæus, Christina Jagæus, John Ericsson, Dora Söderberg, Ragnar Falck, Britta Brunius, Birger Åsander, Ingrid Luterkort, Helge Hagerman, Solveig Hedengran

Ful_fisk
2020-01-06
Väldigt fin film som dock inte riktigt utvecklas till den där tunga realism man först tänker. Det fantastiska fotot kräver fyran, men ungarnas präktighet och att det alltför ofta går lite för lätt för barnen håller tillbaks betyget på mattan. Lite mörkare teman och fyran hade varit för given, men oavsett vilket är detta en fin och bra film som bör ses!
StureStenhög
2019-04-08
Det är lite väl gulligt och sentimentalt det här, och nog blir man lite trött på de präktiga ungarna, men det är samtidigt en sympatisk film och ett väldigt genuint porträtt av ett gammalt Sverige. Storyn är repetitiv, men jag kommer inte ifrån att jag vill att det ska gå bra för ungjävlarna. Lite trevligt är det också som omväxling att få se övervägande snälla människor på film
Gigi1943
2014-09-22
Vacker (även om det stod att den var insprelad i Sandrews ateljeer) och vilket kämpande att pulsa i djup snö. Den var urcharmig och jag höjde nu efter himla många år från en trea till en fyra och det var skönt att slippa en massa elakingar som smällde igen dörrarna (man mest anade att allt inte var sol och vänlighet). Uppenbart slut? Jaa, kanske det men annars hade jag sovit dåligt, det här var en film som krävde ett bättre slut än vad jag annars brukar gilla. Bra skådespeleri.
2014-02-16
Sirapsdrypande pekoral med gudfruktiga och äppelkäcka barn som vandrar omkring i underbara svenska miljöer. Trevligt! (6/15)

2012-09-11
Jag har sett den men jag minns inte vad jag tyckte så den får en trea tills vidare
ohcaptain
2012-04-01
Jag tyckte den var hemsk! "Och så tar vi de två små söta flickorna, ni andra kan vandra vidare i snön och kylan"... och lite för uppenbart slut.
Starlette
2011-10-15
Underbar film, klassiker.
finkan
2010-11-22
Har precis sett om filmen (igen) o den är fortfarande lika underbar :) Klart värd sin femma!
Bredman
2010-11-16
Kunde jag ge denna film -5 så hade jag gjoty det. Jag avskyr denna sentimentala smörja.
MtotheN
2010-09-28
I grunden en rätt fin film, men alla dessa inställsamma barn och smöriga scener, plus alla bibelreferat, gör att jag knappt står ut :P