3.6

Barnen från Jordbro

Det är upprop för klass 1D i Lundaskolan i Jordbro, den 23 augusti 1972. Klassföreståndaren Inga-Britt Jones har handlat blommor för att göra det trevligt. Hon hälsar på barnen och det står 'Välkomna till skolan' på svarta tavlan. Det är första gången Ulf, Marie, Tina, Renato, Göran, Chrisoula, Petra, Therese, Tommy och alla de andra barnen samlas till en skoldag. Rainer Hartleb för samtal med barnen om hur de ser på livet, vem som bestämmer i Jordbro, vilka kompisar som är bästisar och relationer mellan killar och tjejer.

Originaltitel Barnen från Jordbro
Regissör Rainer Hartleb
Manus Rainer Hartleb
Genre Dokumentär, 70-tal

Ful_fisk
2022-11-15
Intressant tidsdokument som fångar känslan från där och då fantastiskt. Som film betraktat blir den dock en smula långrandig. Men visst är den fascinerande och det svartvita fotot läckert.
Raimo_1985
2016-04-01
Jag ser oerhört mycket framemot att se resten!!
vonadel
2015-03-30
Har sett delar av denna fantastiska svit tidigare. Tycker det är ett väldigt intressant projekt och valde nu att se om det från början. Även om de är ca en halv generation äldre än mig är nostalgifaktorn hög. Blir nästan som att åka i en tidsmaskin. Just att se hur tidstypiskt allting är. Könsroller t ex. Tänkte först vänta med att betygsätta till jag sett hela sviten för att få en helhetsuppfattning, men då filmerna är uppdelade här så ändrade jag mig. 7/10
origC-J
2015-01-21
Inget storverk som enskild dokumentär, men det fascinerande ligger ju i att följa personerna under så många år. Då kan ju inte början få mindre än fyra...
celec
2014-12-31
fint tidsdokument annars inget vidare
Galivan
2014-12-27
Väldigt bra dokumenterat.
snyltare
2012-10-13
Verkligen spännande tidsdokument, där skildringen av skolan intresserar mig mest. Jag förstår mer om mig själv av att se filmen, och det måste väl vara meningen med film.
labi
2010-10-21
Så det var alltså så här Sverige var året jag föddes? Väluppfostrat jordbrobarn anno 1972 till Hartleb: Hör 'ru me arslet, eller?!
Tonti
2010-10-20
Förutom en viss sonats medverkan är det en mycket intressant och fascinerande filmupplevelse. Det ska bli ett sant nöje att fortsätta följa dessa människor.
OffTheGround
2009-07-30
Svårt att inte jämföra med Michael Apteds fantastiska Up Series som jag just sett klart. Här ligger fokus på lite annat håll, och det känns lite märkligt ibland. Men visst är det intressant ändå. Bara för er som inte vet 70-talet var det sämsta årtiondet. Gulliga ungar i fula kläder.